woensdag 28 augustus 2019

Geboorte......

Maandag ochtend zijn ze geboren; de kittens van Madara.

dag 2
Ik kwam uit bed en ging even kijken in de poezenkamer. Ik verwachtte de bevalling van Madara op dinsdag of woensdag dus mijn plan was om Madara vanaf maandag avond op mijn slaapkamer te laten slapen zodat ik bij de bevalling kon zijn. Nou....dat hoefde al niet meer....Onderin de krabton zag ik Madara liggen en dan weet je het eigenlijk gelijk....de kittens zijn geboren. Alle 3 netjes schoon gelikt en droog, alleen bij de 2 kittens zat de nageboorte nog vast. Die heb ik eraf gehaald en Madara at ze toen alsnog op.
Zelf zat ze nog wel onder het bloed dus heel lang kon de geboorte nog niet zijn geleden, maar ook dat maakte Madara- als een ervaren moeder- netjes schoon. Wat een top poes; alles alleen gedaan en dan zo netjes! Echt "volgens het boekje".

Met het plekje onderin de krabton was ik wat minder blij want zo kan ik de kittens niet zien én er is ook meer gevaar op doodliggen. Mijn poging om het kroost in de doos te leggen mislukte want dat gaf gelijk stress bij Madara en daar zitten we zo kort na de bevalling zeker niet op te wachten. Ik heb de situatie dus zo gelaten.
De kittens even gewogen en ze hebben een net gewicht; tussen de 91 en 102 gram. Ik zie Madara regelmatig in de ton stappen om de kittens te voeden maar het is ook opvallend hoeveel ze al uit de ton is. Ze oogt echt heel fit en ze heeft ws een soepele bevalling gehad want ze heeft er weinig onder geleden.

dag 3
Gisteren is het gelukt om Madara met haar kittens te verplaatsen naar een grote kattenbak die ik heb ingericht als nest. Dat was even lastig voor Madara want ze wilde haar kittens gelijk weer in de krabton leggen maar die is naar buiten verhuisd en toen ik een poosje naast haar nieuwe nest ben blijven zitten ws het goed. Heerlijk hoor, zo`n meewerkende mams.

Zoals ik het nu zie zijn het twee katertjes en één poesje. Eén katertje zal door gaan in het fokprogramma voor de Pika Blu, er is al belangstelling voor het poesje en er is in ieder geval nog één katertje vrij.

En dan het allerleukste bij een nieuw nest; het verzinnen van de namen. Omdat deze kittens allemaal
Rus variant zijn in de kleur bleu point, ben ik gaan zoeken in Rusland. Eerst naar verschillende benamingen voor sneeuw maar dat vond ik toch niet zo leuk. Ik kwam uit bij Russische componisten en de namen die ik nu op mijn lijstje heb staan zijn; Sergej Rachmaninov, Igor Stravinsky en Elena Roussanova. Mijn cattery naam komt er voor te staan dus dan zal het zijn; Bahir Dar`s Sergei Rachmaninov. Ik ben nog niet zeker hoor- ik ben nogal wispelturig- maar ik vind het wel mooi!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten