dinsdag 17 augustus 2010

Stampend konijn!

Vandaag over Blues. Ik zou over van alles kunnen schrijven; de pups, Keli, het konijnenpension, over ons nieuwe poesje Senne, maar het wordt.....Blues. Blues is ons grootste konijn; een blauwe Vlaamse Reus voedster van een kilo of 6. We hebben haar al sinds oktober vorig jaar. Ik heb haar gekregen van Lex voor mijn 45e verjaardag en ze kwam in oktober omdat ze toen oud genoeg was. Nu is Blues een geweldig konijn. Behalve dat ze echt heel erg mooi is, met enorme oren, is ze ook nog eens buitengewoon vriendelijk. Altijd als ik haar kom voeren komt ze gelijk naar het deurtje en pakt het groen of het lekkers wat ik heb gewoon uit je handen. Maar....soms is ze er alleen maar op uit om een ommetje te maken buiten het hok en hupt met grote sprongen het hok uit. Dat is niet de bedoeling en dan duw ik haar maar gewoon weer terug. Zo`n zwaar konijn pak je niet zomaar op, dat duw je gewoon terug;-)
De laatste weken is Blues erg druk, met stampen, knagen, aan het gaas trekken en meer van dat soort lawaai makende dingen. Wij hebben daar niet zo veel last van maar...onze buurvrouw wel. Slaapt al nachten niet meer door al dat lawaai en kwam dat toch maar eens vertellen vorige week. We( nou ja Lex dus) hadden al stenen in het nachthok gelegd en de buurvrouw moest dat wel toegeve, het gestamp was niet meer te horen, maar....al die andere dingen wel:-( Dus.....ben ik gelijk begonnen met het dubbele gaas uit het hok knippen. Maar.....de buurvrouw werd een beetje boos, want....Blues maakte nog steeds lawaai en ze sliep al een paar nachten helemaal niet meer. Raar hoor, wij slapen op de zelfde afstand en hoorden niets, maar.....we willen echt niet dat er iemand last heeft van onze beesten en dus gaan we verder met onze pogingen om Blues stil te krijgen. Nou ja...na allerlei ideeën en oplossingen wist ik het niet meer en was ik er aan toe om een nieuw huis te gaan zoeken voor Blues. Tot ik op mijn werk mijn collega Dennis sprak. Hij is hobbyfokker van Nederlandse hangoor konijnen en dus weet hij heel veel over konijnen. Voor hem was het gelijk duidelijk; Blues heeft nesteldrang of paringdrift en gaat daardoor lawaai maken. Dat doen Dennis zijn vrouwtjes konijnen ook en hij laat ze dan dekken. Dat is bij Blues geen optie want zo`n Vlaamse Reus kan wel 10 jongen krijgen. Ik ben gek op fokken maar 10 lampreien( officiële naam voor een jong konijntje), nou nee!! Ik hoop dus dat de oplossing is om Blues te laten steriliseren en dat ze dan af is van haar "natuurlijke driften". En vooral...dat ze `s nachts haar gemak houdt want een buurvrouw die niet kan slapen, dat willen wij niet op ons geweten hebben!

1 opmerking:

  1. Hoi Marjon, heeft de sterilisatie geholpen bij het stampen van Blues? Ik heb hetzelfde probleem s'nachts met mijn Miffy. Sinds een paar jaar stampt ze ons geregeld wakker. Nu is ze afgelopen week aan de gang gegaan met het maken van een nestje. Hierdoor legde ik de link tussen het stampgedrag en nesteldrang. Ik ben benieuwd of het bij Blues werkte en wat jullie anders nog hebben ondernomen.

    Groetjes Josine

    BeantwoordenVerwijderen