maandag 29 oktober 2012

Hoe gaat het met de hummels

Flo is fantastisch goed aan het zorgen voor de kleine hummels, maar.....er is toch wel één zorgenkindje. Xsara is nogal klein en door het wegen wat ik elke dag doe zag ik ook dat ze niet meer groeide, in tegenstelling tot haar broertjes en zussen, die er langzaam aan ook uit gaan zien als reuzen naast Xsara. Dus zijn we begonnen met bijvoeren, maar dat is geen eenvoudige taak met een kitten wat alleen maar probeert te schreeuwen en te worstelen om weg te komen.
Omdat ik gisteren moest werken hebben ook Jessie en Lex een aandeel in het voeden van Xsara want dat moet echt wel om de paar uur gebeuren. Ze krijgt misschien ook nog wel wat van Flo maar als de anderen willen drinken heeft ze geen schijn van kans want die drukken haar zo aan de kant.
Ik hoop wel dat ze verzorgt wordt door Flo en dat de darmpjes worden gestimuleerd want met flesvoeding is de kans op verstopping veel groter dan bij moedermelk. Ik heb al geprobeerd of Max en/of Keli haar buikje niet willen likken, maar kennelijk is Keli`s moeder gevoel verdwenen bij de sterilisatie want deed ze dat ooit- jaren geleden met een gevonden kitten- wel, maar nu interesseert het haar niets. Max wil wel likken maar dan vooral om te laten zien dat zo`n klein hummeltje ook heel lief is. Tenslotte wil hij dat bij ons kleinzoontje Luuk ook steeds doen.
Als Luuk hier is dan is Max erg met hem bezig; huilt hij in de kinderwagen dan staat Max er als eerste bij met zo`n blik naar ons,, ga je er nog wat aan doen?!!" Als luuk op schoot is wil hij hem ook steeds likken en dat mag dan niet. Beetje moeilijk want hij wil alleen maar lief doen, maar zo`n grote tong over Luuk zijn gezichtje is toch echt niet zo fris.
Maar afijn.....kleine zijsprong want ik had het over de kittens en in het bijzonder Xsara. We zullen er natuurlijk alles aan doen om Xsara te helpen overleven, maar ik vind het wel heel spannend want echt goed groeien doet ze nog niet. Zij groeit met enkele grammen en weegt nu 154 gram terwijl de andere 4 nu al tegen de 200 gram aanzitten. We doen ons best en meer kunnen we niet doen, maar ik maak me bezorgd. Ik ga Astrid( vriendin en collega fokker) maar eens even bellen want zij heeft meer ervaring met flessenkindertjes én ze is dierenarts assistente, dus wellicht heeft zij nog goeie tips

Ik zou nu willen dat ik nog een zogende poes had want dan kon ik Xsara mogelijk bij die moeder leggen. Ik heb dat één keer eerder gehad toen Nimah 5 kittens kreeg en Fay 3. Ik heb toen de kleinste van Nimah bij de kittens van Fay gelegd, die een paar dagen jonger waren en dat is super verlopen. Uiteindelijk zoogden en zorgden de twee moederes gezamelijk- in één doos- voor dat kleine spul.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten