maandag 19 april 2010

Guus...??

Wie Guus is....?? Guus is onze waterschildpad. Over hem had ik nog niets geschreven, maar daar komt nu verandering in. Vanmorgen is Guus nl.- letterlijk- opgedoken in de vijver. Vorig jaar heb ik twee waterschildpadden gekocht; Guus en Willem. Helaas hebben we Willem na zijn duik in de vijver nooit meer gezien, maar Guus deed het gelijk prima in zijn nieuwe wonnruimte. Alleen wilde hij zijn woonruimte wat uitbreiden en toen werd hij betrapt door een paar toevallige voorbijgangers. Hij liep nl. op de stoep!! Hoorde ik die mensen opeens zeggen:,,Kijk, daar loopt een schildpad. Waar zou die nou vandaan komen?!". Gelukkig zat ik in de tuin en kon ik Guus gelijk "in de kraag vatten" om hem terug te zetten. Die mevr. zei- heel gevat-, toen ik zei:,,dat is onze Guus",...."dan is Guus ver van huus!"
Natuurlijk mocht Lex toen weer aan de slag voor mij en Guus want er moest een hekje komen om de vijver om Guus "binnen" te houden. Ik had wel een muurtje gemaakt van keien, maar kennelijk kunnen schildpadden behoorlijk goed klimmen, want dat was duidelijk geen obstakel voor hem geweest.

Tijdens de winter gaat een schildpad in winterrust in de modder van de vijver en daarin zou hij moeten kunnen overleven. Ik had daar wel wat twijfels over toen het zo lang bleef vriezen deze afelopen winter, dus jullie kunnen je vast voorstellen hoe blij ik was om Guus vanmorgen te zien weg schieten tussen de waterplanten toen ik er aan kwam.
Gisteren had ik al een vermoeden dat Guus weer was opgedoken want ik vond allemaal kleine stukjes waterplant in de vijver. Dat is een teken dat Guus aan het "grazen" is geslagen, dat wist ik nog van vorig jaar. Natuurlijk moet hij flink aan het eten want hij heeft in de winter zijn reserves gebruikt tjdens zijn winterrust. Ik zal hem dus flink verwennen met schildpad voer( dat zijn gedroogde kreeftjes ed.) en af een toe een paar kattenbrokjes gaan ook prima naar binnen.
Tenslotte is een schildpad een omnivoor( vlees en plantaardig voedsel). Ja, ik ben helemaal blij dat Guus de winter heeft overleefd en dat ik hem, naarmate het warmer gaat worden, steeds vaker zal zien.
Dit is Guus vandaag in het zonnetje:-))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten