woensdag 23 november 2016

Wat valt er veel te vertellen

Gistermiddag zag ik ineens weeën bij Noes!!
Boven stond alles al klaar om de bevalling te beginnen dus heb ik Noes mee genomen naar de slaapkamer. Wat spannend, nu zou ook Noes moeder worden.

Dat moeder worden was geen pretje voor Noes. Ik heb nog maar 1x in al mijn fokkersjaren zo`n zware bevalling gezien. Het duurde lang, de persweeën waren heftig en Noes mauwde ook heel hard. Met alle kracht die ze in zich had kreeg ze toch het eerste kitten eruit geperst maar wat een kracht en energie had dat gekost. Gelukkig deed het kitten het wel goed en dus was ik trots op Noes en kon het wachten op het volgende kitten beginnen.
Eerst geboren kitten van Noes
Het eerste kitten was geboren om 18u en en, ondanks dat ik best weeën zag, het volgende kitten liet lang p zich wachten. Na een uur of 3 kwam het persen op gang, maar dat schoot echt niet op. Het leek ook alsof Noes het niet meer op kon brengen om echt te persen en dus werd er ook niets zichtbaar van een volgend kitten. Toen dat ook na een half uur nog niet zo was, heb ik de praktijk gebeld om advies en het advies was om te komen voor een keizersnede.

Ik heb Noes dus in haar reismandje gezet, het kitten lag lekker warm in haar doos en ik op weg naar de Klomp. Daar wachtte Marijke op me en zij was al bezig met de voorbereidingen voor de operatie. Noes had het in de auto ook heel zwaar, maar de stress zorgde er niet voor dat ze alsnog een kitten ter wereld had gebracht( wat nog wel eens wil gebeuren in dit soort omstandigheden).

Ook kwam er een assistente om Marijke te ondersteunen en dus kon Noes onder narcose worden gebracht en de operatie beginnen. Het was geen verrassing dat er 3 kittens uitkwamen want dat hadden we `s morgens natuurlijk al op de röntgenfoto gezien. Het is toch echt een wonder als je die kleine hummels in handen krijgt, ze flink gaat wrijven én ze een druppeltje kregen om de narcose op te heffen.....en ze gaan dan ademen en bewegen. Drie gezonde kittens bevrijd uit mama`s buik en het zo goed doen, heerlijk. Het hechten is een inspannend werkje voor Marijke, dus het duurt nog een poosje voordat Noes klaar is. Dan kan ik met een bijgekomen Noes in haar mandje en 3 kittens in een warm doosje om 00 u naar huis.
Noes met 4 kittens, na de keizersnede

Thuis heb ik de kittens en Noes snel bij het schreeuwende kitten in de doos gelegd en dan komt er een beetje rust. Ik slaap lekker naast de doos en ook Noes slaapt goed want behalve de narcose, had ze natuurlijk ook al een heel zware bevalling achter de rug. En nu maar hopen dat de kittens de weg naar de tepels gaan vinden en zo hun melk binnen gaan krijgen om te gaan groeien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten