maandag 21 november 2016

het wordt nog verdrietiger

Omdat ik merk dat mijn weblog wordt gelezen en mensen enthousiast reageren dat ik gelukkig nog 3 kittens heb, schrijf ik gelijk maar het vervolg op mijn vorige verhaaltje.

Vanmiddag is het fawn poesje ook dood gegaan. Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij het blauwe poesje. Ook dit kitten groeide de eerste 3 dagen goed en gisteravond zag ik dat het wat was afgevallen. Niet gelijk paniek natuurlijk want dat kan gebeuren. Vanmorgen schrok ik wel want het leek, net als haar blauwe zusje, nogal levenloos. Omdat ik het toch nog een kansje wilde geven heb ik het vocht onder de huid gegeven en ik heb het op een warm kruikje in mijn bed gelegd. Dat Fiep dit allemaal accepteerde zonder protest zegt eigenlijk al genoeg.....Fiep was er al achter dat ook dit kleine wezentje geen kans meer had. En dat klopte ook. Fiep heeft het kitten nog naar de doos gehaald en daar is het al snel ingeslapen.

Fiep met haar 2 zoontjes
Ik ben er echt verdrietig van. De vorige keer loopt alles op rolletjes met het nest van Fiep en nu moet ik van de 4 gezond ogende kittens er toch 2 gaan missen. Dat het niet aan Fiep ligt is volkomen duidelijk want de twee overgebleven kittens groeien mooi door en wegen ondertussen beide 142 gram.
Dan ga ik me natuurlijk toch afvragen wat het kan zijn dat deze beide poesjes dood zijn gegaan nadat ze aanvankelijk een goeie start maken. En dan kom ik toch uit bij de geboorte in de stoel.
Ik denk dat ze onderin het binnenwerk van de stoel stof hebben ingeademd en dat ze daardoor een longontsteking hebben ontwikkeld. Als je dan pas 1 dag oud bent zoals het blauwe meisje of  3 dagen zoals het fawn meisje, dan is het heel snel gebeurt. Ik heb 1x een poes gehad die een kitten in de kattenbak had gelegd. Dat kitten is toen ook dood gegaan, ws ook door het inademen van het stof in de kattenbak. Net geboren kittens zijn zo klein en zo fragiel, dan gaat het snel achteruit.

Ik voelde me ook schuldig. Altijd zit ik met mijn neus bovenop een poes die moet gaan bevallen en nu had ik niet in de gaten dat Fiep in de stoel was gekropen om haar baby`s te krijgen. Omdat ik bij haar nog niet rekende op de bevalling was ik wat minder op haar gefocust en hield ik Noes beter in de gaten. Gelukkig heeft Lex dat uit mijn hoofd gepraat. Ik kan niet elke minuut van de dag alles zien. Als ik even iets aan het doen ben dan kan er altijd wat gebeuren wat ik dan even niet zie. In al die jaren fokken heb ik pas 2x gezien dat een poes haar slijmprop verloor en dan nog kan de bevalling op zich laten wachten. Dat Fiep zo snel na het verliezen van die slijmprop 2 kittens in de stoel zou baren, kon ik niet weten.
Weer wat geleerd.....Fiep bevalt ontzettend snel en haalt niet perse de 65 dagen. Toen we nog met ons witte herder teefje fokte wisten we dat na 2 nestjes ook zeker....Keli heeft nooit die 65 dagen gehaald maar beviel altijd eerder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten