zondag 20 november 2016

het gaat altijd anders....

Het was allemaal zo leuk geregeld en gepland door mij, maar ik kon ondertussen toch weten dat niets gaat zoals je verwacht.
Mijn idee dat Noes en Fiep samen zouden kunnen moederen is niet uit gekomen.

Vrijdag was ik druk met het in de gaten houden van Noes. Ik wilde niet het risico lopen dat de bevalling zou beginnen zonder dat ik het in de gaten had en dus was ik constant bij haar in de buurt.
Helaas zag ik niet echt wat gebeuren al was ze wel constant, ontzettend aan het spinnen. Niet vanwege aaien of zo, maar gewoon aan één stuk door, almaar spinnen. dat betekende toch wel dat de hormonen aan het gieren waren, dus ik was gespannen.

Om een uur of half 4 komt Fiep bij me op schoot liggen en al snel zie ik 2 weeën en ze werkt haar slijmprop eruit. Nu zegt dat helemaal niet dat ze dan ook gelijk gaat bevallen, én omdat ze pas op dag 63 is, houd ik haar eigenlijk niet in de gaten daarna. Tenslotte is Noes aan de beurt en niet Fiep.

Een half uurtje later valt het me op dat zowel Max als Scooby gebiologeerd naar de fauteuil zitten te kijken en ze proberen ook hun kop onder de stoel te steken. Tegelijkertijd hoor ik gepiep.....Fiep is in de voering van de stoel( de kittens van het laatste nest hebben daar een gat in gemaakt en gebruikte het als verstop-plekje) gekropen en in een mum van tijd heeft ze 2 kittens ter wereld gebracht. Ik heb de voering verder kapot gescheurd en de kittens snel naar boven in de doos gebracht.

Natuurlijk loopt Fiep achter me aan want de kittens piepen en haar moeder gevoel maakt dat ze met me mee wil. Ik leg de kittens in de doos en loop even naar de badkamer om min handen te wassen. Zie ik Fiep als een "razende roeltje", met een kitten in haar bek, de trap weer af rennen en ze verdwijnt weer in de stoel. Mooi niet....
Weer haal ik de kitten uit de stoel en leg het boven weer in de doos. Deur dicht en zorgen dat Fiep voor haar kroost gaat zorgen. Fiep blijft nu wel in de doos en anderhalf uur later zijn er nog 2 kittens bij gekomen. Ik twijfel een beetje of ze leeg is want ik vind haar nog een beestje dik, maar ze zoogt haar kittens netjes, dus ws is ze wel klaar. Zo lang een poes nog niet klaar is met bevallen willen ze vaak nog niet echt dat de kittens gaan drinken en Fiep doet dat wel.

Het laatste kitten komt een beetje levenloos ter wereld en ik moet even flink wrijven om het op gang te helpen. Dan begint het te ademen en het lijkt goed te gaan. Moeder Fiep ligt er tevreden bij en de kleintjes doen goed hun best om de tepel te vinden. Wat zit de natuur toch prachtig in elkaar!!

Het zijn 3 blauwe kittens waarvan, volgens mij, 1 Somali( langhaar) en 2 Abessijn variantjes en 1 fwan kitten( ik denk een Somali poesje, maar ben daar nog niet zeker over)

Fiep is nog wel snel onrustig, maar als ik maar in de buurt van de doos blijf zitten dan is het goed. Loop ik even weg om bijv naar de wc te gaan dan loopt ze schreeuwend achter me aan. Er zit dan niets anders op dan me op de logeerkamer te installeren met mijn laptop, telefoon, libelle enz om me hier te vermaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten