vrijdag 1 januari 2021

Ons geverderde volkje





 Nee Gea....nog steeds geen kattenverhaal ;-)

Onze kippen dus. In Ede hadden we al 3 hennetjes en bij ons nieuwe huis wilde ik graag een iets grotere groep kippen mét haan. Toevallig had iemand waar een kitten van mij naar toe is gegaan in de broedmachine kuikens uitgebroed en daar mocht ik er wel 3 van hebben. Zij stuurde me foto`s van de kuikens waaaruit ik kon kiezen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de kippen eerder hilarisch dan mooi vond maar ik wilde wel zo`n raar stelletje bij mijn andere kipjes hebben.

Onze eigen kipjes waren al verhuisd naar `s-Gravendeel voordat we zelf echt waren verhuisd omdat ze hier meer ruimte hebben dan in Ede. De vorige bewoners hadden ook kippen( dat kon ik bij de schildpad ook al zeggen haha) en dus hoefden we onze kippen alleen maar in hun nieuwe verblijf te zetten want de "oude" bewoners hadden zelfs het nachthok laten staan. 

Toen we een keer in Ede waren zijn we de 3 nieuwe bewoners op gaan halen. Met z`n 3en in een kattenreismand en toen naar huis. Wat een heerlijke lucht in de auto....van die poepende kippen op je schoot... We hebben ze bij aankomst gelijk in het kippenverblijf gezet en dat gaf wel enige onrust bij de daar al wonende kipjes. Het wennen aan elkaar heeft ook best een poosje geduurd en het is nog steeds opvallend dat de 3 oudere kipjes een groiepje vormen en de 3 nieuwe kippen ook. 

Ik heb ze ook namen gegeven; de haan heeft Pluk( van de Petteflet) vanwege zijn kapsel, de witte nieuwe kip heet Loedertje want zij is degene die in mijn benen wil pikken als ik eten kom geven. De kip met de "gerafelde" veren heet Floddertje en de 3 oudere kipjes heten Ibbeltje, Aagje en Janneke. Allemaal naar figuurtjes uit de boieken van Annie MG SChmidt dus.

Het is geweldig om te zien hoe Pluk zijn dames beschermd en duidelijk maakt wat hij van ze wil. `s Morgens is hij altijd de eerste die uit het nachthok komt( is alles veilig...) en daarna komt Loedertje. Zij is duidelijk de "reserve haan" ( een rol die ze op zich zou nemen als Pluk er niet- meer- zou zijn). Floddertje is erg bescheiden en heeft lang niet in het nachthok durven slapen en dan zat ze in het donker- ook met regen- nog buiten als ik het nachthok dicht ging doen. Ik zette haar dan iedere keer weer binnen en na een maand durfde ze `s avonds gewoon zelf naar binnen. 

Als Pluk denkt dat er gevaar dreigt voor zijn dames dan drijft hij ze allemaal in een hoek om daarna de aanval in te zetten. Als hij mij langs het hek ziet lopen vind hij dat nodig maar zeker als Jente langs het hek loopt. Je weet mooit wat zo`n zwart monster met zijn dames wil doen. Het is ontzettend grappig om te zien hoeveel haan Pluk in korte tijd is geworden. Hij zit graag op een paaltje of op het nachthok om uitzicht te houden over ZIJN terein met dames en dan hard te kraaien. Hij loopt rond met zijn borst vooruit en voelt zich duidelijk "het mannetje".

Mijn hoop is om van het voorjaar een keer kuikens te hebben dus hopelijk maakt Pluk niet zo veel lawaai dat hij weg zou moeten. Er is binnen de gemeente "Hoeksche Waard" nl een regel dat er geen hanen mogen wonen binnen de bebouwde kom. Gelukkig hebben we nog van niemand een klacht gekregen want dat zou het einde van Pluk betekenen

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten