zaterdag 9 januari 2021

Baby geluk

 De titel zegt het al; de kittens zijn geboren. 

Vrijdagochtend zag Wim afwijkend gedrag bij Yossje én Iejoor. Iejoor en Yossje zijn altijd al dikke vrienden maar nu liepen ze onrustig samen rond. Bijna tegen elkaar aan en geen rust. Natuurlijk moest ik dat ook zien en ik was er gelijk van overtuigd dat er van alles aan het gebeuren was in het lichaampje van Yossje. Ik ben rond half 3 met Yossje naar boven gegaan want daar staat de doos waar Yossje grote voorkeur voor heeft. Natuurlijk is Iejoor ook mee geaan naar boven. Ik zat op de grond naast de doos en Iejoor lag op de handdoek naast de doos. Yossje had duidelijke weeën maar toch had ik het gevoel dat het nog niet ging gebeuren. Na een uurtje was alles weer rustig en viel Yossje in een diepe slaap. Ik ben toen maar wat anders gaan doen :-)


Tijdens het avondeten liep Yossje te mauwen en Iejoor week niet van haar zijde. Ik heb snel mijn bord leeg gegeten want het begon er serieus uit te zien. Toen ik de deur van de trap naar boven open deed rende zowel Yossje als Iejoor naar boven. Zo schattig; Yossje bleef bovenaan de trap stil staan en keek me echt aan dat ik mee moest en sprong daarna in de doos. Daar ben ik dus weer lekker naast de doos gaan zitten en Iejoor ook haha

De weeën waren heel heftig voor Yossje. Ik zag al een hele poos een staartje naar buiten hangen maar de rest van het kitten wilde maar niet komen. Ik kon ook niet helpen want ik kan moeilijk aan een staartje gaan ẗrekken. Ik kon haar wel aaien en dat hielp wel wat. Wim kwam ook nog kijken maar hij werd er ongeduldig van en dat helpt natuurlijk niet. Geduld is in deze "een schone zaak"! Uiteindelijk kwam er toch wat meer van het kitten tevoorschijn en toen kon ik ook niet helpen want door de pijn was Yossje behoorlijk agressief. Iejoor sprong ook nog in de doos om zijn vriendinnetje bij te staan maar hij werd flink te grazen genomen door een "kraamvrouw in nood". Ik ben dan ook super trots op Yossje als ze na deze zware bevalling het kitten gelijk gaat likken en de nageboorte gaat opeten. Ze heeft ook zelf de navelstreng door gebeten en doet dus alles volgens het boekje. Het kitten verliest al gelijk zijn eerste,zwarte ontlasting doordat er zo hard op is geperst. Maar...het doet het super. Het duurt echt niet lang en dan hoor ik het al slurpen bij mama.

 Ongeveer een uurtje daarna komt het tweede kitten. Dit gaat gelukkig een stuk makkelijker want het ligt gewoon met het koppie vooruit. Ook hier doet Yossje het weer geweldig; navelstreng doorbijten, nageboorte opeten en het kitten schoon likken. Een half uur later komt het derde kiiten en dit is ook weer behoorlijk zwaar en kost haar veel kracht. Gelukkig kan ik nu wel een beetje helpen met het koppie geboren laten worden. En ja hoor; weer doet Yossje alles "volgens het boekje".


Na het derde kitten blijft Yossje op haar kont zitten, achterpootjes wijd zodat de kittens kunnen drinken. Ze zit echt een half uur zo te slapen. Het is bijna een beetje eng zo stil als ze zit maar kennelijk heeft ze deze diepe slaap nodig om te kunnen bevallen van het vierde kitten.

Wat een kanjer van een mama poes!! En wat een schat van een vriend heeft ze! Iejoor is de hele bevalling dicht in de buurt gebleven en een paar keer in de doos gesprongen bij Yossje. Dat kan ze heel goed van hem hebben dus vannacht is Iejoor bij Yossje boven gebleven terwijl Pebbles en Bibi beneden hebben geslapen. De kennismaking met die dames komt nog wel. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten