donderdag 12 mei 2016

Druk, druk, druk....geluk, geluk, geluk!!

Het duurde even maar hier dan toch eindelijk een bericht over het nest van Fiep.

Op woensdagavond 4 mei is Fiep begonnen met bevallen. Ik keek tegen 23u even naar Fiep die lag te rollen op Max zijn kleed. Snel zag ik een wee, dus Fiep snel in de doos en nog geen paar minuten later kwam daar al het eerste kitten ter wereld. Soepel gleed ze- een Aby variant poesje- uit Fiep en Fiep was zelf ook een beetje verbaasd, maar gelijk in de "moeder stand"!
Gelijk likken en verzorgen dus dat was super om te zien. Binnen een uur bracht Fiep 4 kittens ter wereld op een manier die ik nog nooit had mee gemaakt. Zo soepel en makkelijk. Zo trots op Fiep die gelijk zo zorgzaam was.
Na de eerste 4 kittens nam Fiep even rust dus we hebben de doos naar boven verhuisd zodat ik op de slaapkamer de rest kon afwachten. Dat ze nog niet klaar was, was me wel duidelijk. En jawel hoor om half 2 en half 3 word er nog een kitten geboren en ligt Fiep daar in de doos met haar 6-ling. Wat een groot nest en dat voor de eerste keer......

Het laatste kitten heeft een achterpootje raar staan en dus zijn we vrijdag even naar de dierenarts geweest nadat we het eea op internet hadden gelezen over zo`n verdraaid voetje. Het schijnt goed te kunnen komen en de dierenarts raadde dan ook aan om het voetje een aantal keren per dag een soort van fysio te geven door het in de goede stand te "drukken". Dit om de spiertjes en peesjes op te rekken naar een normale stand. Omdat het zo vol was in de buik van Fiep heeft hij ws klem gezeten met dat pootje en we zien nu al- na een week- dat het pootje al veel makkelijker in de goede stand gebracht kan worden. Goeie hoop dus dat dit volledig zal verdwijnen.

Vanaf de geboorte van de kittens tot afgelopen maandag verloopt alles vlekkeloos met Fiep en het nest. De kittens groeien en Fiep ziet er gelukkig uit en moedert alsof ze het al veel vaker heeft gedaan. Maandag avond wil ik haar vlees geven- ze wordt lekker verwend vanwege haar 6 kittens- en dat weigert ze. Als ik haar aai is ze veel te warm en ze ziet er ook raar en ingevallen uit. Alarmbellen gaan rinkelen en als ik haar temperatuur opneem blijkt ze koorts te hebben. Ik denk gelijk aan een baarmoeder ontsteking. Dierenarts gebeld en we kunnen gelijk komen.

Wendy- de dierenarts- voelt aan de tepels maar die zijn gelukkig soepel, dus geen melkklier ontsteking. Ook voelt ze haar buik en dat is wat onduidelijk. Ze heeft niet het gevoel dat ze een achter gebleven kitten voelt, maar helemaal "leeg" voelt de baarmoeder ook niet. We besluiten voor de zekerheid een foto te maken en daarop blijkt er gelukkig geen kitten meer in te zitten. Wel zitten de darmen van Fiep erg vol en dat is wat Wendy voelde. We gaan er van uit dat er toch sprake is van een baarmoeder ontsteking. Misschien is er wat van een nageboorte blijven zitten of is er een bacterie in de baarmoeder gekomen doordat de verbinding open was.... De oorzaak maakt niet zo veel uit want ze moet hoe dan ook met antibiotica worden behandeld. Ze krijgt een prik tegen de pijn/koorts en een prik met de eerste antibiotica. De rest van de kuur krijg ik mee in pilletjes.

Het resultaat is al snel te zien. `s Avonds tegen 23u eet Fiep al weer wat! Daar ben ik blij mee want
de kittens drinken ondertussen natuurlijk wel bij Fiep en als ze dan niet eet wordt ze helemaal opgegeten. Uit de gewichtjes van de kittens die ik `s avonds weeg blijkt dat ze deze dag allemaal weinig zijn gegroeid maar wel een beetje, dus ik ben nog steeds dik tevreden. De volgende dag oogt Fiep al weer veel beter en ze eet weer volop. Heerlijk om dat te zien want het was best even stress toen ik zag dat het niet lekker met haar ging.

De kittens zijn nu dus dik een week. De oogjes gaan al open en ze hebben steeds lekker gevulde buikjes. Petje af voor Fiep!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten