maandag 26 januari 2015

Suus en Lizzy

Het gaat heel goed met het dochtertje van Suus en Fynn. Ik heb haar Lizzy genoemd.
Lizzy groeit als kool, dus mama Suus doet het weer heel goed met haar kindje. Ik vind het wel heel alleen als ik Lizzy in haar nest zie liggen. Zonder broertjes en/of zusjes.... Dat is jammer. Ze ligt lekker warm op het warmtedekentje, dus bang voor kou hoef ik niet te zijn. `s Nachts als de verwarming laag gaat dan staat er een radiatortje om de kattenkamer op temperatuur te houden. Mocht Suus haar onverhoopt naar een nieuw plekje slepen dan is de omgeving hopelijk warm genoeg. Tot nu toe heeft Suus helemaal geen neiging tot slepen, dus dat is fijn.

Toch liep niet alles zo voorspoedig. Donderdag ben ik met Suus naar de dierenarts gegaan omdat ik zag dat ze niet wilde eten. Ik heb het geprobeerd met blikvoer maar dat wilde ze ook niet. Dat is niets voor Suus. Zij is een heel goede eter en zeker als ze ook nog zoogt. Dus de temperatuur opgenomen en die was 39.5gr, dus dat was te hoog. Gelukkig kon ik snel bij de dierenarts terecht en daar voelde Lotte toch nog wat in haar buik. Een foto gemaakt om zeker te weten dat er niet nog een kitten in zat, maar dat was niet zo. Ws zat er dus toch nog nageboorte in haar baarmoeder. Ze heeft dus opnieuw weeën opwekker gespoten en Suus heeft een pijnstiller en antibiotica kuur gekregen. Ook het advies om twee keer per dag haar temperatuur op te nemen. Mochten de klachten verergeren dan zit er nog maar één ding op; de baarmoeder eruit.
Dat zou natuurlijk heel jammer zijn omdat ik heb besloten dat Suus nog 1 nestje mag krijgen. Nu het geen keizersnede is geworden mag ze toch nog een nestje. Dat zal dan definitief haar laatste zijn. Daarna wordt ze gecastreerd evenals Fynn.

Nu Suus medicijnen krijgt is ze weer fit. ze eet weer en ook haar temperatuur is normaal, dus dat geeft moed op een goede afloop. Toch vind ik het nog spannend want het moet ook goed blijven gaan als de antibiotica kuur afgelopen is. Hopelijk is dan alles onder controle en is Suus blijvend fit. Het is zowiezo het meest belangrijk dat Suus het goed blijft doen. zo niet dan moet die baarmoeder er gewoon uit en dan maar geen nestje meer. Hoe jammer ook, het welzijn van Suus staat op de eerste plaats.

Het nest van Suus- een klein benchje met een lekkere warme deken er in en een deken erover heen om het een hol te laten lijken- staat in de kattenkamer zodat Ayla en Fynn ook gelijk aan de kleine Lizzy kunnen wennen en dat gaat heel goed. Lizzy weegt nu 200 gram, dus het is duidelijk dat ze goed groeit als enige kind aan de "tiet".

2 opmerkingen:

  1. Het dat castreren bij een poes? Ik dacht dat dat voor mannetjes was. Zo leer ik nog eens wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, iedereen zegt steriliseren, maar het schijnt officieel castreren te heten.

    BeantwoordenVerwijderen