maandag 18 februari 2013

Baby-geluk!!

Zaterdag is Suus bevallen van 4 kindertjes!!

Omdat ik zaterdag wakker werd met migraine moest ik me helaas ziek melden voor mijn vroege dienst.

Rond 14u komt Lex me roepen omdat hij heeft gezien dat Suus aan het bevallen is; er zijn twee kittens geboren. Gelukkig is de ergste hoofdpijn dan al gezakt en dus ga ik met mijn nare/rare hoofd toch bij Suus zitten om de rest van de bevalling mee te maken. Ik merk op dat ze de nageboorte niet op eet want er ligt er één in de bak bij haar dus die kan ik gelijk opruimen. Een tweede zie ik niet,maar die komt later als het derde kitten wordt geboren mee naar buiten. Gelukkig dat ik bij Suus zit want dit kitten blijft met het hoofdje in Suus hangen en daardoor springt Suus als een dolle rond om het geboren te laten worden. Daarbij moet ik echt wel helpen door er voorzichtig een beetje aan te trekken. Het kitten leeft maar sputtert erg omdat het natuurlijk veel vocht heeft binnen gekregen. Ik ga dus flink aan het wrijven om het goed op gang te laten komen en dat lukt goed. Even later ligt het bij Suus te drinken, dus dat is een gezond derde kitten.Ook na dit kitten komt er geen nageboorte,maar ik heb het gevoel dat Suus nog niet klaar is en dus reken ik erop dat die nageboorte ook wel zal komen als er nog een kitten geboren wordt.
Rond 16u komen er weer weeen en daar komt een vierde kitten.Ook hier gaat het niet helemaal goed want de nageboorte zit vast aan het kitten wat al geboren is, maar die wil niet geboren worden. Ook nu springt Suus weer als een dolle rond en dat is niet fijn om te zien want het kitten wordt rond "geslingerd".  Zo gauw de navelstreng iets langer wordt knip ik die gauw door om in ieder geval het kitten rust te geven. Nu het kitten los is wordt Suus ook gelijk rustiger, dus dat is fijn want nu kunnen de kittens ook weer op weg gaan naar de tepel om te drinken en dat is natuurlijk heel erg belangrijk.

Omdat ik er met mijn neus boven op de bevalling heb gezeten was het me wel duidelijk dat de laatste nageboorte nog niet was gekomen en dat was twee uur later nog steeds zo.Omdat ik ook niet zeker was of de derde nageboorte wel was gekomen lijkt het me goed om de dierenarts bellen want de nageboortes moeten er wel af komen om geen gevaar op baarmoederontsteking te lopen. Shalina heeft dienst en zij stelt voor om weeen opwekker te spuiten zodat de baarmoeder samen trekt om op die manier de nageboorte eruit te laten komen. Omdat Shalina vast zit op de praktijk met een patiënt vraagt ze of ik met Suus en haar kindertjes naar de praktijk wil komen,maar dat zie ik niet zitten. De fokker waar Sharan is gaan wonen heeft laatst 3 kittens verloren doordat de moeder poes naar de dierenarts moest en door d stress van het in de auto zijn heeft ze haar kittens dood gebeten. Dat risico wil ik niet nemen! Omdat ik zelf wel durf te spuiten mag ik een injectiespuitje met "python" op komen halen bij de praktijk en dat zelf geven. Ik heb het opgehaald, nog wat instructies gekregen en dan kan ik het Suus geven. En dat werkt...nog geen 5 minuten later komt de nageboorte eruit. En nog wat later komt er nog een nageboorte, dus goed dat Suus haar spuitje heeft gekregen en dat alles er nu uit is. Tijd om te gaan genieten van de kittens en van het moederen van Suus:-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten