maandag 16 september 2013

ze zijn geboren

Zaterdag zijn de kittens van Suus geboren. Op dag 65 dus dat is heel netjes. `s Morgens rond 6u hoorde ik haar flink graven in de kattenbak, 10 minuutjes later weer en toen begon ik het al een beetje door te krijgen; de bevalling was begonnen. Mijn wekker liep om kwart over 6 af want ik had een vroege dient. Toen ik haar weer hoorde graven wist ik het zeker; de kittens zouden geboren gaan worden. Ik heb haar in de doos gezet en Lex zou vandaag "vroedman" zijn. Zo jammer dat ik weg moest. Ik heb nog even gekeken maar heb alleen een staartje naar buiten zien komen. Ik was 5 minuten weg en toen werd het eerste kitten geboren een nog geen 5 minuten daarna nummer 2.
Toen ik dus op mijn werk aan kwam was er al een fotootje ge-appt door Lex. Zo leuk en zoooo geruststellend. Gewoon zelf geboren binnen zeer korte tijd terwijl we toch bang waren voor een keizersnede; wat een opluchting. Daarna werd het een hele tijd stil al heb ik Lex nog wel aan de telefoon gehad. Er kwam maar 1 nageboorte en Suus beet de navelstreng niet door. Ik heb Lex uitgelegd dat hij de navelstreng met zijn nagel door kon "knippen" en dat de nageboorte wellicht met het volgende kitten naar buiten zou komen.

Om 11u kwam het volgende berichtje; weer een kitten geboren en weer gen nageboorte. Maar de kittens waren super levendig en druk met drinken, dus dat klinkt heel goed. Volgens Lex is Suus daarna heel rustig en dus houden we er rekening mee dat er misschien toch maar 3 kittens komen. Voordat ik weg ga bij mijn werk bel ik even met de dierenarts om te overleggen of ik python mag komen halen om de weeën op te wekken zodat de nageboortes geboren gaan worden. Dat is prima en dus haal ik dat op de terugweg even op. Als ik thuis kom is er weer goed nieuws. Er is een vierde kitten geboren,net 10 minuten voordat ik thuis ben.Heb ik dus net alles gemist:-(
Ik heb twee spuitjes python mee gekregen maar dat is de maximale dosis,dus ik moet beginnen met één spuitje. Als ik dat heb gegeven duurt het ongeveer 20 minuten en dan zie ik wat weeën en daar komt een nageboorte en dat is de tweede,nog twee te gaan.

Helaas is de weeën activiteit hierna weer over en dus geef ik na een paar uurtjes weer een spuitje en dat laat weer één nageboorte komen. Suus heeft dan dus de maximale dosis gehad en toch is er nog één nageboorte blijven zitten. Ik heb al aan de dierenarts gevraagd wat er dan moet gebeuren en zij heeft verteld dat er dan even niets gedaan kan worden. Vaak komt de nageboorte toch nog veel later doordat de kittens gaan drinken. Dat geeft nl ook een soort van weeën in de baarmoeder waardoor de nageboorte alsnog naar buiten gedreven kan worden. Als ik geen vierde nageboorte ga zien dan moet ik Suus gaan tempen zodat we kunnen starten met antibiotica als de temperatuur omhoog gaat wat een indicatie is dat er een ontsteking gaande is. We zijn dan prima op tijd volgens de dierenarts.

Ik heb de rest van de avond lekker op bed naast de doos gezeten om het wonder van dichtbij te kunnen volgen. Het is wonderlijk om te zien hoe fel deze kleintjes zijn. er zit duidelijk een vechters/ overlevings-mechanisme in deze kittens wat mee gegeven moet zijn door hun vader. Ik heb nog nooit zulke felle kittens gehad. Ze vechten om de tepel en doen dat met heel veel lawaai erbij. Ik noem ze nu al "straat-schoffies" die vechten en schelden. We worden `s nachts dan ook geregeld wakker van het lawaai wat ze maken.

De volgende ochtend vind ik een stuk
nageboorte als ik de doos ga verschonen. Daar wordt ik dus echt blij van want dat betekend dat die laatste nageboorte toch nog is gekomen in de nacht. Ik denk dat ze een stuk heeft gegeten want een nageboorte komt er niet in stukken uit. Misschien heeft ze `s nachts een keer de rust om toch de nageboorte op te eten.Iets was ze tot nu toe nog niet heeft gedaan, ook niet bij haar vorige nest. Ze heeft duidelijk een probleem met de nageboortes tijdens de bevalling maar daarna is het een super moeder:-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten