donderdag 15 maart 2018

Lizzy

Het wordt tijd dat ik een keer over Lizzy schrijf.

Haar dracht schiet al op. Eind april is ze uitgerekend om te bevallen van haar veulen. Dat is dus volgende maand!!! Ongelofelijk hoe snel de tijd gaat. Ze is ondertussen dus zo`n 9 en halve maand drachtig. Dat is ook te zien hoor, ze is behoorlijk dik geworden.

Gisteren zijn we met z`n 4en naar het bos geweest; Astrid op Amos, Lucy op Buick en Marieke op Lely. Heel gezellig en heerlijk om te doen. Zulk prachtig weer om te rijden, graadje of 10, zonnetje erbij en prachtig in het bos.
Omdat het zadel echt niet lekker meer op de rug van Lizzy ligt heb ik gereden op mijn barebackpad( Dat is een dekje waardoor je niet zo glad op de paardenrug zit; zonder stijgbeugels, dus het is echt zonder zadel rijden) Daardoor voel je de bewegingen van het paard veel beter en er wordt veel gevraagd van je evenwicht. We hebben alleen gestapt in het bos al vond Lizzy het wel nodig om af en toe even een beetje te draven. Ook dat zit heerlijk op haar brede rug.

Het wordt nu wel heel spannend voor de komst van het veulen. Er is nogal een ruime periode waarin het veulen geboren kan worden. Het kan 2 weken voor de uitgerekende datum zijn tot een maand later. Dat komt er dus op neer dat ze kan bevallen tussen half april en eind mei.

Ze krijgt nu merrie brok te eten. Dat is voor hoogdrachtige- en lacterende(zogende) merries. Alles om haar conditie zo goed mogelijk te houden zodat ze hopelijk op een "gezonde"manier kan bevallen. Ik ga met Astrid overleggen vanaf wanneer we Lizzy buiten laten staan. De bedoeling is dat ze haar veulen buiten gaat krijgen zodat ze niet klem kan komen liggen in haar stal.

Ook heb ik al een veulen halster gekocht want het is de bedoeling om dat vrij snel om te doen nadat het veulen is geboren. Het veulen moet vanaf het begin al wennen aan het "in handen"zijn van mensen en al kleine dingetjes leren. Ik hoop dat de vriendelijkheid van haar moeder erfelijk is en dat ze net zo gek zal zijn op aandacht als Lizzy. Lizzy zal wat dat betreft wel het goede voorbeeld geven!

1 opmerking:

  1. Hallo, is het veulen al geboren? Ik ben benieuwd, heb mijn merrie dit jaar ook laten dekken door Noakin.

    Gr. Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen