vrijdag 31 augustus 2012

Niet altijd leuk nieuws!

Dat het schrijven van een weblog over dieren niet alleen over leuke dingen kan gaan lijkt bijna logisch, maar als het dan zover is dat er iets verdrietigs gebeurt, raakt me dat toch diep.
Afgelopen maandag is er voor het eerst een konijn overleden in het pension.....

Maandag ochtend kwam ik voeren in het pension- er waren nog twee grote konijnen; Pablo een Franse Hangoor ram en Sammy een Franse hangoor voedster- en toen zag ik meteen dat het met Sammy niet goed ging. Ze zat heel stilletjes, wilde niet eten toen ik haar dat aanbood, ook geen lekker groen blaadje andijvie, en er lagen te weinig keutels in het hok. Door de ervaringen met Knabbel ben ik daar nog allerter op geworden en dus heb ik meteen een afspraak bij de dierenarts gemaakt.
Daar kon ik vroeg in de middag al terecht en zij concludeerde ook dat Sammy zich beroerd voelde. Ze kon niet precies achterhalen waarom, maar ze heeft gelijk anti-boitica gegeven want Sammy`s neus was een beetje nat( misschien een beginnende luchtweg infectie?), natuurlijk wat om de darmen op gang te houden, onderhuidsvocht en pijnstiller. Omdat ze dat in injectievorm kreeg moest het snel effect hebben. Daarnaast kreeg ik nog dezelfde middelen mee in flesjes om Sammy in de avond weer te kunnen geven.
Toen ik haar weer in het hok zette- met kruiken, want ze had ook wat onder temp.- leek ze wat levendiger en ze at ook weer wat. Wat ik dus absoluut niet verwachte gebeurde toch; toen ik `s avonds na het eten weer ging kijken lag ze dood in haar hok........
Ik had `s middags haar baasjes geprobeerd te bellen, maar dat was nog niet gelukt en dus had ik al ingesproken dat ik met Sammy naar de dierenarts geweest was. Helaas hadden ze dat berichtje nog niet gehoord want dan waren ze enigzins voorbereid geweest op het nieuws wat ik nu moest brengen.
Haar baasje helemaal van de kaart,\; Sammy was als een hondje voor hen en ze hadden haar nu voor het eerst in een pension gebracht en dat vonden ze al moeilijk......en dan dit......
Ze zijn haar later op de avond op komen halen om haar in de tuin te kunnen begraven en dan zie je hoeveel verdriet het overlijden van een geliefd dier kan geven.
Maar ook in dit geval- net als bij Kanbbel laatst- waren haar baasjes wel heel blij met de actie die ik heb ondernomen al sluit je het natuurlijk veel liever af zoals bij Knabbel; hij kwam er door heen en Sammy heeft het helaas niet gehaald.

Ik begreep later ook weer van de dierenarts- toen ik de volgende dag de ongebruikte medicijnen van Sammy kwam terug brengen- dat konijnen de moeilijkste patienten zijn voor de dierenarts omdat ze zo`n kwetsbaar darmstelsel hebben. Ook al ben je er vroeg bij; de kans op herstel is niet in te schatten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten