woensdag 26 januari 2011

Wandelen in het bos

Vandaag heb ik foto`s gemaakt in het bos van het wandelen met Rana, Keli, Max en Nowa. We rijden met mijn auto naar het bos en dan mogen ze, nadat ze netjes zijn gaan zitten in de auto, naar buiten springen als ik het zeg.
Alleen Nowa is niet op de hoogte van deze regel en hij is de auto al uit voordat ik er erg in heb. Omdat hij niet van ons is laat ik hem maar. Mocht hij wel van ons zijn geweest, dan greep ik hem vast bij "zijn kladden" om eerst te gaan zitten. Wij willen dat de honden pas op commando uit de auto springen omdat het ooit voor kan komen dat je aan de kant van de -snel-weg staat, pech hebt en achterin de auto moet zijn. Als ze dan gewend zijn om zomaar uit de auto te moen springen kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Vandaar dus.............Afijn, we gingen dus lekker wandelen zoals elke dag. Nowa heeft het al helemaal door, mijn auto betekend plezier:-) Hij vind het heerlijk om mee te gaan met het wandelen, leeft zich even helemaal uit en rent steeds achter zijn grote broer aan want hij mocht al het plezier eens gaan missen. Ik moet wel zeggen dat hij beter luisterd dan Max als ik roep dat ze weer moeten komen want Nowa staat zo weer voor mijn neus. Nowa is wel hardleers als hij gecorrigeerd wordt door zijn moeder en/of broer. Gisteren ging hij maar door met uitdagen en dat liep er bijna op uit dat Keli, Max en Nowa in een gevecht belande. Gelukkig was ik er dichtbij, zag ik het aankomen en na herhaalde waarschuwingen aan het adres van alle drie, maar vooral aan het adres van Nowa, ben ik flink boos op hem geworden. Hij wilde nl. niet naar me luisteren en ik had het gevoel dat hij bijna een lange neus naar me maakte. Na het boos zijn had hij duidelijk beter door dat ik uitmaak wat er gebeurt in de "roedel" en luisterde hij een stuk beter. Vandaag hoefde ik alleen even "uh" te zeggen en hij had door dat ik hetzelfde bedoelde als gisteren. Knappe hond, hij heeft het prima opgepikt. Nu werd er dus vooral gedold en gerend en dat is mooi om te zien.
Omdat Max nogal heftig tegen andere honden in het bos kan doen en Nowa dan lekker mee doet, heb ik Max sinds een paar dagen zijn tuig om gegeven. Mocht ik een hond zien dan moet Max bij me komen en mag hij een poosje aan de lijn. Doordat Max vast zit en dus niet het voortouw kan nemen in de "aanval" op de andere hond blijft Nowa ook een stuk rustiger en dat is mijn opzet. Ik wil niet dat Nowa van Max leert om zich zo lawaaiig en overweldigend te gedragen tegen andere honden.En dat lijkt te slagen:-)Ja....het is heus niet simpel hoor, een roedel van 4 witte wervelwinden rustig en gezellig te houden. Maar....als je dan wat uitdenkt- met wat hulp van John- en je ziet het gaan werken, dan is dat erg leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten