donderdag 27 januari 2011

Vandaag over Dublin, want.....

want ik heb vanmorgen zo heerlijk gereden op Dublin:-) Wat een heerlijk paard, zo lief, zo relaxt en hij zit zooooo lekker. Op mijn eigen Australian Stock zadel( dat is een Australisch veedrijvers zadel, veel te zien in de serie McLeods Daughters)waar ik echt aan gehecht ben. Gelukkig heb ik mijn zadel niet verkocht toen ik in april van vorig jaar Tieke verkocht en ook mijn meeste spullen weg deed. Omdat het zadel al vanaf het begin- toen ik Blizzard kocht- bij me hoort, wilde ik van mijn zadel geen afscheid nemen. Hoe veel uren zouden mijn billen niet op dat zadel hebben gezeten........??!!
Afgelopen zondag zat ik voor het eerst op Dublin en dat was best heel spannend want dat had ik alleen nog maar- even- gedaan toen ik Dublin ging kopen. Nu werd het tijd dat ik echt op Dublin zou gaan zitten want ik had al heel wat voorbereidend werk gedaan:-) Hieronder een stukje uit een mail die ik zondag naar Mirjam- een vriendin die ook paard rijdt- stuurde:
Tot nu toe had ik vooral met hem gewandeld, in de bak laten lopen, leren reageren op stemhulpen- wij leren de paarden altijd overgangen te maken op de stem omdat we ze los longeren( we hebben een ronde bak)- en door zo met hem bezig te zijn loopt hij nu los achter me aan door de bak. Ik loop 8tjes, rondjes ed. en dan loopt hij de hele tijd achter me aan. Zo wil ik het graag zien en nu was het moment om al dat vertrouwen in elkaar ook te gaan gebruiken voor het rijden. Sieneke was ook op stal om me te helpen want ik moet dan toch weer een flinke "hobbel" overwinnen. Eerst zat ik dan ook als een stuiterballetje op hem, maar door Sieneke`s rust, vasthouden en aanwijzingen ging het steeds meer ontspannen en hij zit heerlijk:-) Lekker op mijn eigen relaxte zadel, waar hij natuurlijk ook aan moest wennen, bitloos- ook nieuw voor hem-, gestapt en gedraafd. Het vorige meisje was echt een turbo meisje en dus is het belangrijk dat hij leert om in een rustig tempo zijn dingen te doen.Ik heb het vertrouwen dat ik een heel goed bij mij passend paard heb gevonden:-)
Zij bijnaam is trouwens Mr.Pig..........en dat is niet voor niets!


Vandaag dus mijn 2e keer rijden op Dublin en ik stapte nu met heel wat meer vertrouwen op. Sieneke heeft hem nog even vast gehouden bij het opstappen( ik ben nou niet echt de lenigheid zelf en zeker na zo lang niet op een paard klimmen gaat dat niet echt soepel), maar daarna gelijk zelf de leiding over Dublin genomen en dat ging super. Hij reageert zo goed op mij en mijn hulpen en liep heerlijk ontspannen door de bak te stappen ondanks dat Sieneke met Mouna bezig was in de bak en Astrid op Carré aan het rijden was. Toen Astrid en Carré aan het draven waren vond Dublin het wel moeilijk om niet mee te mogen doen, maar ook dat zijn goeie oefeningen. Pas draven als ik het zeg:-). Toen ik ging draven hield hij een mooi rustig en gelijkmatig tempo aan. Tjonge wat kan een mens genieten van zijn paard, heerlijk om weer een paard te hebben. Daarmee ook de gezelligheid terug van samen op stal bezig zijn met de paarden en lekker buiten zijn.

Leuk om te melden is dat Sieneke vandaag voor het eerst op haar nog onbeleerde paard Mouna heeft gezeten. Na heel veel oefendingetjes om zo ver te komen is het Sieneke- met hulp van Astrid- vandaag gelukt om op Mouna te zitten en het was super om te zien hoe rustig en ontspannen Mouna was en hoe Sieneke daarvan genoot. Meiden: TOP GEDAAN!!

1 opmerking:

  1. Het was gewoon een topochtendje! Wat leuk dat Mouna en ik ook op jouw blogje mogen..
    Mijn dag kan niet meer stuk!
    Groetjes, Sieneke

    BeantwoordenVerwijderen