dinsdag 25 mei 2021

Rozegeur en maneschijn???

Nou nee! Soms gebeuren er zulke verdrietige dingen dat je je afvraagt of je nog wel verder wilt met fokken....

Nadat zondag 1 kitten van Bibi was overleden had ik er vertrouwen in; 6 kittens voeden zou Bibi moeten lukken.... En dat leek ook zo te zijn. Ik weeg de kittens 2x per dag en ik zag ze allemaal lekker groeien. Dik tevreden dus. Zaterdag- de dag dat ze een week oud waren- zag ik zelfs al open oogjes en het gewaggel/gewiebel door de doos begon ook; de voorloper van lopen. Wat een snelle ontwikkeling van de hummels! Ik heb leuke fotootjes en filmpjes gestuurd naar de kittenkopers. Zondagavond heb ik ze ook weer gewogen en ik heb zelf een poos genietend naast de doos gezeten totdat ik naar bed ging......

Wim keek maandag ochtend als eerste in de doos en volgens hem was alles oké en lagen de kittens in 2 groepjes van 3 in de doos. Dan gaat er al een klein belletje rinkelen. De kittens liggen eigenlijk altijd met zijn allen op een kluitje maar ach.....als er 6 zijn is 2 stapeltjes van 3 kittens misschien ook wel gewoon.

Totdat ik zelf in de doos keek; ik zie het meteen, er klopt iets niet.... Ik pak een kitten op en het is koud en het tweede kitten, wat er bij ligt, is nog niet echt koud maar zeker wel dood...... 

Hoe kan dit? In het weekend ben ik nog zo enthousiast en nu vind ik 2 kittens dood. Ik snap er niets van. Ik had wel gezien dat 1 poesje weinig aangekomen was, maar ach....dat mag....ik raak dan echt niet meteen van slag. Ze was ook wat warm bedenk ik me nu....maar er ligt een lekker warmhouddekentje in de doos, misschien heeft ze onderop de stapel kittens gelegen, dus nee, mijn alarm is niet afgegaan en ik ben vol vertrouwen gaan slapen.

En dat is het nog niet; vanmorgen weer een kitten dood.... Ook dat was gisteren maar weinig gegroeid! Dat is dus kennelijk het sein dat er iets fout gaat en dan gaat het ook heel hard. Ik heb geen flauw idee wat het kan zijn en dus heb ik- na overleg met de eigenaar van de dekkater én een bevriende fokker- besloten om sectie te laten plegen op een kitten. Ik MOET weten wat het is. Is het iets erfelijks, is het een virus of bacterie.....? Omdat ik minstens 1 kitten van dit nestje wil houden is het natuurlijk heel belangrijk om te weten wat het voor probleem geweest is. Mijn grootste zorg is dat ik gezonde kittens fok en natuurlijk mag er niets in het ras terecht komen wat het kan schaden. Vandaar de sectie. Nu geeft dat ook niet altijd 100% garantie dat er wat wordt gevonden, maar ik moet in ieder geval moeite doen om het te achterhalen. Dan kan ik hopelijk ook uit mijn hoofd zetten dat ik er zelf wat aan kon doen.

En nu is mijn grote angst of er nog meer kittens volgen. Ik hoop natuurlijk dat de drie nog levende kittens sterk genoeg zijn om wel te overleven maar dat is zo spannend dat ik bijna niet in de doos durf te kijken.

3 opmerkingen:

  1. Wat een afschuwelijke gebeurtenis voor de moederpoes en jullie zelf!! Ik wens jullie heel veel sterkte en ik hoop dat er iets gevonden gaat worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een afschuwelijke gebeurtenis voor de moederpoes en jullie zelf!! Ik wens jullie heel veel sterkte en ik hoop dat er iets gevonden gaat worden!

    BeantwoordenVerwijderen