woensdag 19 mei 2021

Natuurlijk is er ook blij nieuws, met een klein beetje verdriet





 Afgelopen zaterdag is het nest van Bibi geboren!

Bibi was echt mega dik- bijna zo breed als ze lang is- en het was geen gezicht om haar te zien lopen. En als ze wilde gaan liggen moest ze dat ook heel doordacht doen zodat haar buik wel goed kwam te liggen. Ik durfde niet echt een schatting te maken maar stiekem had ik wel aan 6 kittens gedacht.

Zaterdagavond om 20u zag ik haar dan eindelijk echt weeën krijgen. Ik zag de hele dag al dat er wat te gebeuren stond want ik zag de slijmprop en wat voor-weeën. En dus zat ik de hele dag al op haar te letten.... Eindelijk dus een begin om 20u. Bibi kreeg het zwaar, heel veel en lang persen en weinig resultaat. Ik was me al een beetje aan het voorbereiden op de dierenarts want ik heb nog maar 1 x een poes zo lang en zwaar zien persen en toen kwam er een dood kitten. Groot was mijn verbazing dus dat er na 3 kwartier een levend, wildkleur kitten werd geboren. Dat was wel gelijk de grootste van haar baby`s; 105 gram. 

Ook de bevalling van het tweede, derde en vierde kitten was zwaar, maar gelukkig wel sneller dan bij de eerste. Het was duidelijk dat Bibi behoorlijk moe was en gelukkig zat er steeds nogal wat tijd tussen de geboortes, kon ze even uitrusten. Toen er 4 kittens waren kregen die 4 de kans om te gaan drinken en dat stimuleerde duidelijk de weeën van Bibi; de 3 kittens die nog volgde "plopte" en vrij gemakkelijk uit. 

Zeven kittens, dat is echt heel veel!! Ze waren wel ontzettend verschillend in grootte; van de genoemde 105 gram tot 60 gram. De laatste 3 kittens waren echt heel kleintjes en dus heb ik gelijk rekening gehouden met het feit dat niet alle kittens het zouden overleven. Het is erg zwaar voor moeder poes om 7 baby`s te zogen én het is tussen de kittens een "gevecht" om een tepel te bemachtigen.

Zondagmiddag waren alle kittens iets gegroeid maar zondag avond is de kleinste van het stel toch overleden. Dat is natuurlijk verdrietig, maar wel iets waar ik altijd rekening mee houd.

Met Bibi en haar kittens gaat het nu heel goed. Ze groeien heel gelijkmatig met ongeveer 10 gram per dag. Dat is minder dan bij de meeste nestjes waar de kittens meestal rond de 20gram groeien. Maar dan zijn er ook geen 6 kittens maar 3 of 4.

Ik probeer Bibi goed aan het eten te houden want zij moet een hoop melk produceren en naarmate de kittens groeien wordt dat natuurlijk steeds meer totdat ze brokjes gaan eten. Maar.....zover zijn we nog lang niet. 

Ondertussen ben ik er vrij zeker van dat er 4 katertjes zijn; 1 blauw en de andere wildkleur. En dan nog 2 poesjes, beide wildkleur. Dat vind ik dan wel weer grappig; uit een wildkleur vader en een sorrel moeder komen 6 wildkleur kittens en 1 blauwe. Mijn bedoeling is om uit dit nest tenminste een katertje te houden en het lijkt me niet moeilijk te raden dat dit het blauwe katertje zal zijn. Voorlopig heb ik ook een poesje voor mezelf regerserveerd en voor 3 van de overblijvende kittens heb ik ook al een belangstellende gevonden. En dat laatste poesje vind zonder twijfel ook nog wel haar leuke mensen!

En dan natuurlijk de namen. Ik kreeg al vragen wat het thema deze keer zal zijn..... Omdat we sinds september in `s-Gravendeel wonen waar we met Jente langs de Kil wandelen heb ik bedacht dat dit nest als thema "binnenvaartschepen" krijgt. Ik heb al een aantal namen en dat is voor de poesjes; Romée en Cayenne. Voor de katertjes; Cameron, Camaro, Miyak en Victor. Misschien komen er nog schepen voorbij met nog mooiere namen en dan zal er nog wat veranderen maar voorlopig is dat hoe de kittens op hun stamboom gaan heten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten