donderdag 17 oktober 2019

Spannende dag voor Kytah

Vandaag is Kytah naar de dierenarts geweest om gesteriliseerd te worden. Dat was een spannende onderneming voor Kytah maar zeker ook voor mij.
Ik heb een tijdje geleden al overlegd met de dierenartspraktijk hoe we het aan zouden gaan pakken want dat vergt meer voorbereiding dan bij een hond die niet zo angstig is als Kytah.

Vanmorgen om kwart over 7 heeft Kytah haar eerste dosis ontspannende gel gehad om haar zo rustig mogelijk naar de praktijk te kunnen brengen. Om kwart over 9 nog een keer een dosis en toen Wim haar nog even uitliet kon hij merken dat ze veel minder heftig reageerde op de vuilnisauto. Kennelijk deed de gel dus goed zijn werk.
na de operatie
In de auto mee gaan is ook spannend maar ze heeft tussen mijn benen voorin gezeten en met constant geruststellen door haar te aaien is ook dat goed verlopen. Ze is zelf de praktijk ingelopen en toen mochten we gelijk de spreekkamer in waar ze alleen de assistente en de dierenarts om zich heen had. Ik ben tegen haar aan op de grond gaan zitten en voor mij is het boven verwachting verlopen. Het prikje om verdoofd te worden heeft ze amper gevoeld en totdat ze sliep heb ik haar lekker vast gehouden. Toen ze sliep zijn we weg gegaan met de belofte gebeld te worden als ze bij zou gaan komen.

Dat was iets meer dan een uur later al en dus zijn we snel weer naar de praktijk gegaan. Kytah kwam al sneller bij haar positieven dan verwacht dus het was maar goed dat we bij de dierenwinkel naast de praktijk koffie aan het drinken waren want zo is ze niet lang alleen geweest. Ze was ontzettend onrustig met haar koppie aan het bewegen en ws zag ze allemaal "roze olifantjes" vliegen want je kon wel zien dat ze nog niet helemaal "op aarde" was. We hebben een half uurtje bij haar gezeten, maar het was behoorlijk onrustig voor Kytah doordat de assistentes natuurlijk ook bezig waren met de 2 poezen die ook in een hok op de "opname"zaten. Gelukkig voelde de dierenarts dat ook aan en mochten we met een half uurtje lekker naar huis met Kytah.
weer thuis
Nu ligt ze in haar eigen benchje in de huiskamer bij te komen. Dat ging tot net nog gepaard met veel zachtjes piepen en wijd opengesperde ogen. Ik blijf lekker bij haar bench in de buurt zitten zodat ze zo min mogelijk stress heeft. Ik ben de persoon die ze het meest vertrouwd en haar dus het beste rust kan bieden. En dat werkt.....we zijn nu 2 uur thuis en ze is eindelijk in slaap gevallen.

Ik ben dik tevreden hoe alles is verlopen. Ik was echt heel zenuwachtig want het is zo moeilijk om de stress van Kytah te zien. Ik ben zo blij hoever ze is gekomen in het jaar dat ze nu hier woont dat ik het moeilijk vind om haar weer bloot te stellen aan extra stress. Gelukkig heeft de gel goed gewerkt en was het allemaal beter voor haar te bevatten dan ik had verwacht.
Misschien zal ze even een terugslagje hebben in haar vertrouwen, maar dat komt dan wel weer goed. Veel geduld met haar blijft het allerbelangrijkste en dat hebben we hoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten