zondag 19 november 2017

Kale Toos

Hoewel ik had gezegd dat er geen dieren meer bij zouden komen, is er toch een nieuw dier bij me komen wonen.

Het gaat om Toos; een wyandotte krielhennetje zonder veren. Toos woonde bij een huis voor psychiatrische cliƫnten samen met nog 3 wyandotte kriel hennetjes. Kennelijk viel Toos niet zo in de smaak want de andere dames hebben haar tot op haar velletje uitgekleed. Dus was Toos al apart gezet in een tot hok omgetoverde kast. Maar wat voor leven is dat....als kippetje alleen in een kast.
Dus kreeg ik het verzoek of ik wat voor dit kale hennetje kon betekenen. En dat wilde ik zeker. Laat maar komen en dan zou ik eens zien of ik haar kon oplappen.
Zo kwam dit kale kipje in mijn leven en ik noemde haar al gelijk Toos. Wel schrikken om te zien wat de dames kip Toos hebben aangedaan. Werkelijk nog maar 3 kleine veertjes of haar lijfje en verder helemaal kaal.

Eerst heeft Toos een paar weken in een groot hok van het pension gezeten. De twee grote hokken van het pension blijven in stand zodat er toch nog af en toe een konijn of cavia kan komen logeren. Maar het pension is gesloten dus dat is alleen nog voor goede bekenden. Nu zat Toos daar dus prima in zo`n hok, ze at goed en heel voorzichtig zag ik wat kleine veertjes gaan groeien. Gelukkig maar want anders zou het natuurlijk veel te koud zijn en ik had me al bedacht dat ik dan maar een truitje voor haar moest breien ;-)

Omdat het wel erg saai was voor Toos zo alleen in het pension heb ik haar na een paar weken overgeplaatst naar het konijnenhok. Naar mijn idee zou het wel goed moeten gaan om bij Blues en Frits te gaan wonen want hun hok is mega groot en ze lopen elkaar dus niet voor de voeten. Ik had ondertussen nl al bedacht dat Toos hier gewoon mag blijven wonen want tenslotte vind ik kippen heel leuk. Omdat er meer leven in de bouwerij is bij Blues en Frits leek het mij dat Toos daar gelukkiger zou zijn weliswaar geen "mede-kip"maar wel gezelschap. En dat pakt prima uit. Voor Frits is Toos een beetje bang maar ik zie haar vaak in de buurt bij Blues. Ze eten naast elkaar en ik zorg gewoon steeds dat de kippenkorrel verspreid door het binnenhok ligt zodat Toos lekker wat te scharrelen heeft.

Ik heb het idee dat Toos gezond is want haar verenkleedje groeit gestaag aan en dat zorgt er voor dat ze warm de winter door komt. Wie weet gaat ze me in het voorjaar ook nog voorzien van, af en toe, een eitje.

1 opmerking: