woensdag 6 januari 2016

Naar de dierenarts met een auto vol...

Vandaag zijn we naar de dierenarts geweest met Scooby, Fiep, Noes, Beer, Olle en Floor.
 Voor Scooby was het simpel...hij was gewoon toe aan zijn jaarlijkse enting. Daar hoort ook een lichamelijk onderzoek bij en Daphne-de dierenarts- was zeer te spreken over de conditie van Scooby. Mooi op gewicht( 20 kg), lekker enthousiast en relaxt! Dat was dus een makkie!
Fiep

Olle
Daarna waren de poezen aan de beurt. Er moest bloed geprikt worden bij Fiep, Olle en Beer voor de DNA testen die nodig zijn voor het fokken. Eerst Olle. Dat viel niet mee maar met veel geduld en NIET in de houtgreep, is het goed gelukt. Vervolgens Beer. Ook niet in de houtgreep en zo klaar. En toen Fiep......wat een vinnige tante. Ze liet het niet toe dat ze met zachte hand in bedwang werd gehouden....ook niet in de houtgreep, dus werd ze in een handdoek gerold om haar in bedwang te houden. Zo`n boze spartelende poes is echt geen karweitje voor watjes hoor want de nagels zijn gevaarlijk scherp. Het prikken in de hals lukte niet, dus toen maar 1 pootje uit de handdoek geprutst en daaruit lukte het uiteindelijk om bloed te kunnen prikken.
Het bloed wordt opgestuurd naar een lab en nu is het wachten op de uitslagen. Daar zullen geen verrassingen bij zitten want de ouders zijn ook getest, dus eigenlijk is alles duidelijk.

Beer
Vervolgens waren Noes en Fiep aan de beurt om hun onderzoek op Patella Luxatie te krijgen. Hierbij wordt gekeken of de knieschijfje te luxeren( van hun plek te drukken) zijn. Ook dit is een onderzoek wat wordt gedaan om verantwoord te kunnen fokken. Omdat dit onderzoek op verschillende manieren kan worden uitgevoed staat niet iedereen achter dit onderzoek. De dierenarts moet met de juiste druk op de knieschijfjes kijken of ze op hun plaats zitten en of ze er niet vanaf te drukken zijn. Volgens Daphne waren zowel de knietjes van Noes als van Fiep in orde!! En daar ben ik blij mee. De laatste keer dat ik met een poes naar de dierenarts was om het PL onderzoek te laten doen was dat met Ayla en die uitslag was niet goed. Ik heb Ayla toen moeten terugtrekken uit de fok en dat deed pijn. Vandaar dat ik ontzettend blij ben met deze uitslag.
Floor

Daarna was Floortje aan de beurt. Niet voor een onderzoek ivm het fokken maar wel omdat ze nog steeds zo`n last heeft van plekken die ze open krabt door de jeuk. Ze is nu een maand aan het dieetvoer en het lijkt nog niet te helpen. Daphne vond de plekken nog wel iets meevallen. Gelukkig krabt Floor zich niet helemaal kapot maar vooral op haar koppie en onder haar oksels. We hebben van alles besproken en de conclusie is dat we verder gaan met het dieetvoer want dat moet zeker 6 weken gevoerd worden om resultaat te kunnen zien. Mocht dit voer niet werken dan is er nog een mogelijkheid om een ander merk dieetvoer te gaan gebruiken omdat dat soms echt kan uitmaken. Dit over de behandeling, maar....Daphne zei nog meer.... Zij vind het niet aan te raden om met Floortje te fokken vanwege de huidproblemen. Ik had dat zelf ook al wel bedacht en Daphne bevestigde voor mij dat mijn idee daarover goed is. Maar het is wel heel verdrietig. Floor is zo`n heerlijk poesje; lief een aanhalig en ook heel mooi.

Noes
Voorlopig gaan we natuurlijk verder met het zoeken naar de juiste voeding voor Floortje. En heel hard hopen dat we daar achter komen. Ze wordt volgende week gesteriliseerd want nu ik niet met haar kan fokken gaan we ook gelijk zorgen dat ze niet meer krols wordt. Wat ik  nog niet weet is of ik Floortje dan ook ga herplaatsen. Bij Ayla heb ik dat wel gedaan omdat ik anders minder plaats had voor poezen om mee te fokken.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten