zondag 5 juli 2015

Vandaag geboren....

Na 2 dagen wachten op de kittens zijn ze nu dan echt geboren. Op de 67 stigste dag van de dracht zijn de kittens geboren via een keizersnede.
 Omdat Suus tot nu toe altijd nestjes op dag 65 begon met bevallen had ik er vast op gerekend dat het afgelopen vrijdag zou gaan beginnen. Maar nee....deze keer hield Suus het nog even op.
Ik ben vrijdag avond op de kattenkamer gaan slapen om Suus in de gaten te kunnen houden. Met een matras op de grond, bij Suus en Fynn, heel gezellig......vooral voor Suus die het heerlijk vond om mij te gaan wassen, me in min hoofd te bijten en heerlijk tegen me aan te kroelen. Ik kan vertellen dat slapen dat erg moeilijk wordt maar vooruit...alles voor het goede doel. Maar.......helemaal, er gebeurde helemaal niets.... Zaterdag ook wachten en maar kijken bij Suus......ook niets al zag ik zaterdag avond wel dat de kittens erg druk werden in Suus haar buik. Dat is meestal een teken dat ze van plaats gaan veranderen, het geboortekanaal in. Ik was dus een beetje bang dat Suus midden in de nacht zou gaan beginnen.

Maar ook nu bleef het rustig bij Suus. Om half 8 werd ik wakker met zowel Fynn als Suus bij mij op het matrasje en toen Suus opstond zag ik daar bloedvlekken. Dat was het begin van de bevalling. ze vloeide wat en dus was de geboorte weg open.
Ik heb eerst nog gedoucht en om kwart over 8 heb ik de dierenartsen praktijk gebeld om aan te geven dat wij er klaar voor waren. Afgesproken met Daphne- de dierenarts- om om half 10 bij de praktijk te zijn.

Alles stond al klaar en dus kon Suus gelijk onder narcose gebracht worden. Dat koste wat moeite. Suus wilde niet onder narcose en toen we dachten dat ze onder zeil was en ze haar oogzalfje kreeg( dit tegen het uitdrogen van de ogen tijdens de operatie) reageerde ze door omhoog te komen. Wat narcose erbij en een nieuwe poging. Lag ze op de operatie tafel en jawel hoor, daar was ze weer. Maar...uiteindelijk is het natuurlijk gelukt en kon Daphne beginnen met het bevrijden van de kittens. En wat een verrassing...Volgens Daphne zaten er meer in dan het ene kitten waar ik op rekende. Het eerste kitten was een sorrel poesje. Daarna kwam ze een prematuur kitten tegen. Na een paar weken in de baarmoeder overleden en dus een klein, kaal mormeltje. Vervolgens kwam er nog een wildkleur poesje en een blauw katertje tevoorschijn. Die Fynn....wat heeft hij zijn best weer gedaan; 3 kittens in 3 kleurtjes. Geweldig!!

Het wijven van de kittens is flink wat werk want ook de kittens hadden last van de narcose. ze kregen een klein druppeltje op hun tong om de narcose wat op te heffen en verder moesten Lex en ik flink wrijven om ze op gang te helpen. Dat is bij alle 3 prima gelukt en dus hebben we nu 3 tevreden kittens in de doos liggen!

Bij Suus is gelijk de baarmoeder weg gehaald zodat een verrassings-nestje zoals nu niet meer mogelijk is. De conditie van de baarmoeder was ook dusdanig dat nog een dracht ws niet goed zou gaan. Omdat de baarmoeder heel slap was had Daphne de overtuiging dat het Suus niet was gelukt om de kittens zelf naar buiten te persen dus de beslissing voor een keizersnede is de juiste geweest.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten