donderdag 7 maart 2013

Fynn

Gisteren heeft Fynn zijn supralorin gekregen bij de dierenarts.
Fynn met volle staart
Dat betekend dat hij over een week of 6 niet vruchtbaar meer is. Het heeft een week of 6 nodig om actief te worden, maar daarna zorgt het ervoor dat hij geen baby`s meer kan verwekken.
En dat lijkt me heel fijn:-) Met het nestje van Suus, wat nu bijna 3 weken is, en 2 nestjes op komst heeft hij wel even genoeg "werk" verricht. De Supralorin is het middel wat e bij honden chemische castratie noemen en wat dus ook goed werkt bij katers. Hoewel het in Nederland nog niet zo heel lang wordt gebruikt bij katten is er in het buitenland al wel veel ervaring mee. Ik heb eerst afgewacht wat ik hoorde van katers die het ook hebben gehad,en daar zijn er verschillende van al weer actief aan het dekken. Vandaar dat ik het wel aandurfde.

Het grote voordeel is dat de poezen hier in huis niet allemaal aan de pil hoeven( waarvan we hebben gezien dat het niet eens altijd betrouwbaar is gezien de dracht van Flo) en dat Fynn hopelijk even klaar is met zijn gesproei in huis. Nu er kittens in huis zijn sproeit hij sowieso al niet in huis, dus de alle katten lopen nu heerlijk heen en weer tussen kattenkamer en huiskamer en dat is hartstikke gezellig. Fynn geniet er enorm van om `s avonds lekker bij ons op de bank te komen liggen en soms hebben we ze dan alle 4 dicht om ons heen. de honden aan onze voeten; wat wil een mens nog meer?!
Toen de kittens van Flo in huis waren was Fynn ook even klaar met sproeien.Kennelijk heeft hij het gevoel dat zijn taak er voor even op zit en dat hij geen indruk hoeft te maken op de dames:-)

In de praktijk blijkt dat Supralorin een verschillende werk tijd heeft. Is het bij de ene kat na een jaar al uitgewerkt, een andere kat doet er twee jaar over om weer seksueel actief te worden. Het lijkt ook alsof de activiteit van de kat mee speelt; hoe actiever de kat, hoe sneller de supralorin is uitgewerkt. Maar....ik geloof niet dat daar :gedegen onderzoek" naar is gedaan hoor. Dat is wat ik van de fokkers die het hebben gebruikt terug hoor.

Tess met leeuwenmanen
Het voordeel dat Fynn nu supralorin heeft is ook nog dat hij er uit gaat zien zoals hij hoort te zien. Hij zal aankomen in gewicht- is nu behoorlijk mager- en zijn vacht zal zich gaan ontwikkelen. Dat is bij gesteriliseerde en gecastreerde poezen en katers ook zo en ik heb dat ook aan Tess gezien toen zij de prikpil had gekregen. Ze had toen een prachtige leeuwen kraag die weer verdween toen de hormonen weer op gang kwamen. Ik ben dus heel benieuwd hoe Fynn eruit zal gaan zien met een vol lijf en een volle vacht want zijn staart was altijd zijn(mijn) trots en dat is nu maar een pierig staartje.

Ik verheug me er nu al op dat we in november naar een show zullen gaan en dan de show zullen stelen. Dat kan toch niet anders met een kater die nu al zo mooi is, en alleen maar mooier zal worden:-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten