zaterdag 24 maart 2012

Ook Dublin onder de douche

Ik denk dat het aanstekelijk werkt, want ook Dublin is deze week gewassen. Twee keer zelfs want die viespeuk werd echt niet in één keer schoon. Woensdag ochtend kwam ik op stal en toen was Astrid Amos al aan het wassen. Het zonnetje scheen dus Astrid kon zich niet bedwingen en vond dat er gewassen moest worden. Ik had dat al in de planning zitten voor donderdag nadat ik Max zou hebben weg gebracht naar de trimsalon, maar ach...waarom woensdag niet gelijk mee wassen met Astrid; dat werkte in ieder geval al aanstekelijk. Omdat het nog niet heel warm was hebben we alleen de benen en onderkant van Amos en Dub gewassen want dan hebben ze het daarna minder koud. Lekker nat spuiten, vervolgens soppen en af spoelen en je dan verbazen hoeveel vuil maar vooral ook...hoeveel haar er dan van zo`n paard afkomt. Zo werk je al heel veel van die kriebelende loszittende winterharen weg. Na het wassen mochten Amos en Dub lekker in de bak en het eerste wat ze dan gaan doen is rollen. Helemaal vol met zand is dan kennelijk het lekkerste wat er is. En ook dat helpt tegen vies worden want als je ze daarna weer op stal zet nemen ze minder vuil op, als ze gaan liggen, door het zand. Maar eerst mochten ze natuurlijk lekker in de zon opdrogen terwijl wij lekker in het zonnetje zaten te kletsen.
Op donderdag kwam ik weer op stal- nadat ik Max weg had gebracht- en wederom was Astrid Amos aan het wassen. Ze had eerst Carré gedaan en vervolgens toch Amos ook maar weer. Omdat het nu warmer was kon hij echt grondig gewassen worden en dus deed ik weer mee. Eerst weer kleddernat spuiten en daarna met de rosborstel Dublin gesopt en er flink op los gerost om de losse haren in enorme plukken weg te werken. Nu kon ik de gele plekken, op de witte plaatsen op zijn lijf, beter zien en daar heb ik flink op staan te boenen.
Dat is nog niet helemaal afdoende geweest maar al een heel stuk beter. Ik heb gelijk spul besteld tegen die witte vlekken om hem weer eens helemaal mooi wit te zien. Hij is dus nog niet klaar met me want dit gaat vaker gebeuren. Het is zo heerlijk om je paard mooi schoon te zien, alleen denken de paarden zelf daar toch iets anders over want na het wassen; gelijk weer rollen in de bak:-)Denk nou niet; ach die arme paarden worden gewassen terwijl ze zelf vies willen zijn want als het warm is genieten ze zelf ook van die heerlijk verkoelende waterstraal en daarna mogen ze van ons altijd weer rollen:-)

Daardoor kon ik donderdag eigenlijk nog niet goed zien hoe schoon Dublin was geworden maar vrijdag was ik weer op stal om Sieneke te helpen me het wassen van Mouna. Mouna is nog erg jong en het douchen is voor haar nog onbekend. Vandaar dat ik Sieneke heb geholpen zodat zij Mouna gerust kon stellen en ik kon spuiten. Ook dat is gelukt- met een hoop geduld- en dus staat Mouna ook prachtig te glanzen met haar mooi schone zwarte velletje.Nu zag is dat Dublin echt heel mooi is geworden en dat hij echt een metamorfose heeft ondergaan. Hij is al veel minder harig nu dat winterhaar al ver weg is, hij is herkenbaar als een bont paard want de witte stukken zijn niet meer bruin van de poep en zijn manen en staart dansen weer in de wind doordat ze lekker schoon en zacht zijn. Ik ben dik tevreden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten