donderdag 23 februari 2012

Dublin op vlas

Afgelopen zaterdag hebben Lex en ik vlas in Dublin zijn stal gedaan en ik zal vertellen wat de aanleiding was.Enige tijd geleden was de hoefsmid er om de paarden te bekappen en bij Dublin kwam hij met de opmerking dat de zool in zijn hoef erg zacht aan het worden was. Dat zou kunnen leiden tot hoefkatrol wat een ontsteking is van de hoef met alle gevolgen van dien; sowieso een kreupel paard. Zijn tip was om de achterhoeven van Dublin in te gaan smeren met teer. Een heerlijk werkje wat teer stinkt enorm, maar als het goed is voor het paard...dan doen we dat natuurlijk. Die zachte hoeven heeft Dublin ws. opgelopen door dat het eind vorig jaar zo nat was. De paarden zijn veel op stal gebleven om de wei niet kapot te laten lopen. In de stal staan de paarden op matten, geen stro, en die matten blijven nogal eens lang nat als een paard er een flinke plas op heeft gedaan en ik kan je vertellen; paardenplassen zijn groot!!
Alleen insmeren met teer leek me dus niet genoeg en dus heb ik bij Astrid geïnformeerd op Dublin niet op stro zou mogen staan. Zij heeft toen geïnformeerd- oa bij de dierenartsenpraktijk waar ze werkt- en daar kwamen ze met het advies van vlas. Dat heeft allerlei voordelen; het maakt makkelijk schoon, het vlas kan op de mesthoop want het breekt heel makkelijk af en kan later gewoon met de mest over het land verspreid worden én, en dat is het meest belangrijk, het neemt heel snel vocht op waardoor Dublin veel droger staat en dat komt zijn voeten erg ten goede.
Nadat we dus toestemming hadden van onze pensionhouders( Astrid en Mario) is Lex vlas gaan halen- wat ook nog eens heel dicht bij stal te koop is- en zijn we samen naar stal gegaan om Dublin zijn stal in te richten. Een dikke laag vlas erin en toen Dublin erop. Volgens mij vond hij het maar raar voelen want hij stond een beetje onwennig in zijn stal, maar toen hij gelijk een plas deed konden we gelijk het effect zien; het werd in een mum van tijd opgenomen door het vlas. Natuurlijk moet ik ook zijn voeten blijven teren want alleen het zetten op vlas is niet afdoende, maar het helpt wel:-)Een bijkomend voordeel is dat Dublin nu veel schoner blijft. Hij ligt altijd te slapen in zijn stal en lag dan in de poep- die hij door zijn hele stal heel liep- en op de nattigheid en dat is nu niet meer zo.
Kom ik ook eens op les aan met een paard wat gepoetst lijkt. Vorige week kreeg ik nog een opmerking van iemand die had staan kijken dat ik mijn paard ook kon poetsen. Ik was die avond een half uur eerder naar stal gegaan om Dublin een flinke poetsbeurt te kunnen geven ivm zijn vieze vacht....
En nu maar hopen dat de voeten van Dublin weer goed hard worden zodat het gevaar van hoefkatrol is geweken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten