maandag 30 april 2018

Meer nieuws

Hoewel Noes mij natuurlijk flink bezig houdt, is er ook nog ander nieuws rondom mijn dieren.

Lizzy
De dracht van mijn paard is nu precies 11 maanden. We denken al een poosje dat ze wel snel zou bevallen want ze heeft al een week of 3 melk in haar uiertje, maar tot nu toe nog geen veulentje. dat is dus geduld hebben. Elke ochtend kijkt Astrid naar het uier van Lizzy. Op het moment dat ze begint te kegelen( er blijven dan een soort opgedroogde druppels aan haar spenen hangen) komt de bevalling binnen 24 uur op gang. Ik ga- bijna- avonden bij Lizzy kijken. Haar even aandacht geven, beetje poetsen en natuurlijk vooral ook kijken naar haar uier.
Verder heeft ze sinds een paar dagen mok. Dat zijn wondjes op de onderbenen waar dikke korsten op komen. Dat moet ik dus behandelen want het jeukt verschrikkelijk. Ik begreep in de dierenwinkel dat mok kan komen van "te rijk"voer. Dat uit zich dan in zoiets als mok. Nu krijgt Lizzy sinds een paar weken merrie brok en daar zit meer voeding in dan in de muesli die ze normaal kreeg. Dat klinkt me dus wel aannemelijk in de oren. Het meisje in de dierenwinkel heeft zelf ook een tinker, dus wist waar ze over praat. Dat betekend dus dat ik behalve het zalven van de wondjes/korsten ook druppels geef die de mok vanuit binnen aan pakt. Hopelijk is het snel onder controle.

En dan is er nog de dracht van Fiep. Zij is nu 8 weken, dus nog een week te gaan. Fiep is erg dik dus
Fiep
ik denk dat er zeker 4 kittens geboren zullen worden.....misschien zelfs wel 5...
In het weekend ga ik haar boven houden zodat ze naast mijn bed kan bevallen. Ik zet de doos op mijn slaapkamer en dan hopen dat het Fiep zo bevalt dat ze daar wil bevallen. De vorige keer legde ze haar kittens onder mijn bed. Maar dat had er alles mee te maken dat ik erg gestrest was. Ondertussen is Mila ook al bevallen natuurlijk en dat deed ik weer op mijn normale/relaxte manier. Ik ga er dus vanuit dat het bij Fiep ook rustig gaat verlopen. Ik ben natuurlijk ook heel nieuwsgierig wat er geboren gaat worden; kort of lang haar, welke kleurtjes en poesjes en/of katertjes.

Ik heb al wat aanvragen voor een kitten dus die mensen wachten natuurlijk ook in spanning op nieuws over dit nestje. Nog even geduld!

Olle
En dan is er nog Olle. Hij heeft als het goed is nu zijn laatste date met een poes. Chi Chi was al een keer geweest maar helaas niet drachtig geworden. Daar had ik al een beetje mijn twijfels over toen ze werd opgehaald. Ook al hoor ik bijna nooit een dekking, ik zie meestal wel aan het gedrag van Olle dat er is gedekt. Dat zag ik vorige keer niet. Maar nu ben ik er wel behoorlijk zeker van dat er is gedekt. Ik zie Olle steeds bij Chi Chi in de buurt én ik zie plukjes haar. Doordat hij een poes bij het dekken in de nek vast grijpt zie ik later altijd vlokjes haren in de kleur van de poes. En dat is nu ook zo. Waarschijnlijk hoor k dus over 3 weken dat Chi Chi drachtig is. En dan zit het erop voor Olle. Hij heeft zijn genen dan genoeg door gegeven en hij mag met dekpensioen. Lekker in huis gaan wonen om de aandacht te krijgen die hij verdient. Dat gun ik hem! Hij wordt in juni 3 jaar en dat is een prachtig moment om een "je weet wel"kater te zijn bij lieve mensen in huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten