donderdag 25 mei 2017

Lizzy is gedekt

Het heeft even geduurd maar uiteindelijk is Lizzy dan toch gedekt.
Zondag 21 mei was het zover.

Marre was in de dagen daarvoor al hengstig geworden en dus gedekt maar Lizzy toonde geen enkel verschijnsel van hengstig worden. Albert- de eigenaar van Noakin- heeft toen aan me gevraagd of de dierenarts mocht komen om Lizzy "op te voelen" en evt hengstig te spuiten. Dat vond ik prima want nu ze eenmaal bij de hengst was wil ik ook een veulentje. "Opvoelen" betekend dat de dierenarts binnenin gaat voelen of er al een eicel rijp is. Dan weet je dus wanneer ze gedekt kan worden. Mocht er geen eicel rijp zijn dan spuit de dierenarts wat hormonen zodat de eicel sneller rijpt.

Noakin
En nu natuurlijk hopen dat Marre én Lizzy drachtig zijn. Dat zal bevestigd worden met een echo die- als ik het goed heb onthouden- wordt gemaakt 3 weken na de dekking. Met een inwendige echo wordt dan gekeken of er een vruchtje aan het ontwikkelen is én of het geen 2 vruchtjes zijn. Een dracht van een tweeling gaat bijna nooit goed bij een paard dus het is belangrijk om dat te weten.

Nu is het nog wachten op het terug brengen van de dames door Albert want hij heeft nog geen tijd gehad om ze uit Drenthe terug te komen brengen. Hij zal ze toch niet willen houden..... ;-)
Lizzy

Ik kijk er echt naar uit dat Lizzy weer hier is want ik wil graag weer met haar aan de slag. Lekker laten lopen in de bak, wat wandelen in het bos en natuurlijk rijden om verder aan elkaar te wennen. een dracht bij een paard is geen reden om niet te rijden en echt dik zal ze pas volgend jaar worden.
De dracht bij een paard duurt 11 maanden dus als alles goed gaat dan zal haar veulentje worden geboren rond 21 april 2018.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten