maandag 2 februari 2015

Verdriet

Verdriet om Lizzy.
In de nacht van zaterdag op zondag is Lizzy dood gegaan. Ondanks de inspanningen rondom de obstipatie heeft Lizzy het niet mogen redden.

Zaterdag avond kwamen we thuis van een gezellig avondje bij vrienden en bij thuiskomst keek ik natuurlijk gelijk bij Suus en Fynn. Even kijken of alles nog steeds goed ging. Ik kreeg toen al een beetje een onrustig gevoel; Lizzy was wat afgevallen en ze "snurkte" ook een klein beetje....
Ik heb geprobeerd haar wat melk te geven met een spuitje omdat ik zeker wilde zijn dat ze wat voeding had gehad. Ik heb gecontroleerd of ze niet uitgedroogd was en dat voelde niet zo en ik heb Max laten likken om de ontlasting weg te werken die er mogelijk nog zat. Daarna ben ik naar bed gegaan( het was ondertussen behoorlijk laat) en gelukkig heb ik wel wat kunnen slapen.
Zondag ochtend was ik er al vroeg uit om Scooby te laten plassen, maar ik ben niet gaan kijken bij Suus en Lizzy.....ik was bang voor wat ik zou zien.
Later op de ochtend kwam Lex naar boven waar ik nog lekker in mijn bedje lag om te vertellen dat hij Lizzy dood in het benchje had gevonden. Suus lag erbij en dus had hij Lizzy laten liggen. Onze ervaring is dat het goed is om een dood kitten te laten liggen zodat de moeder kans krijgt om afscheid te nemen. Toen ik later ging kijken bij Suus lag ze nog steeds naast Lizzy. Ik ben een poosje bij haar gaan zitten en toen ging Suus Lizzy wassen. Daarna liep ze weg en heb ik Lizzy meegenomen. Ik denk dat Suus op deze manier goed afscheid heeft kunnen nemen.

Vaak is fokken geweldig maar met een nestje zoals dit word je er weer met je neus opgedrukt dat niet alles altijd gaat zoals je zou willen. Ik vermoed dat er wat laxeermiddel in de longetjes terecht is gekomen waardoor zo`n klein kitten heel snel een longontsteking ontwikkeld. Maar geen laxeermiddel geven was ook geen optie want dan was ze ook dood gegaan. Ik heb dus wel het gevoel dat ik alles heb gedaan wat nodig was voor Lizzy alleen heeft het helaas niet mogen baten.
Al met al is dit nestje mijn meest verdrietige nestje geworden wat ik ooit heb gefokt. De geboorte van 2 dode kittens was al heftig maar dat kon ik vergeten doordat Lizzy er was en zij leek het zo goed te doen. Nu ook zij is overleden is dit nestje verdrietig geƫindigd...

Ook deze ervaring zullen we nooit vergeten, maar ik hoop een volgende keer wel te kunnen genieten van een gezond nestje van Suus en Fynn. Tenslotte hebben beide al een keer samen een nestje gehad wat heel goed verliep en Suus en Fynn hebben ook andere gezonde nakomelingen gekregen, dus ik heb mijn hoop gevestigd op een volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten