maandag 24 november 2014

Over Ayla

Ayla heeft een prachtig nestje gehad dit jaar en ze heeft het ook heel goed gedaan!
Tijdens de periode van het nest was Ayla wonderbaarlijk aanhalig en weerbaar. Normaal is zij een vrij schichtig poesje, maar nu kwam ze naar mensen toe en schrok ze ook veel minder snel. Dat was prachtig om mee te maken en voor de mensen die een kitten van Ayla kregen natuurlijk heel goed om te zien.

Helaas heeft dit stoere gedrag zich niet meer laten zien nadat de kittens weg zijn gegaan. Ze is zo mogelijk nog schichtiger geworden en ik vraag me af of ze wel happy is in ons drukke huishouden.... Ze is zowiezo bang van kleine kindertjes en dus is ze veel in de kattenkamer als Luuk en Sarah hier zijn. Dat is natuurlijk nog niet zo erg want Luuk en Sarah zijn hier tenslotte niet heel de week. Maar...ze is ook bang voor mij als ze maar het idee heeft dat ik iets met haar wil gaan doen. Ik heb nog nooit rare dingen met haar gedaan, maar natuurlijk wel een paar keer een pilletje aan haar moeten geven. Dat is kennelijk al genoeg om mij te zien als de grote "boe-vrouw".

Verder speelt er nog wat met de uitslag van het Patella Luxatie onderzoek wat in de zomer is gedaan bij Ayla. Patella Luxatie heeft betrekking op de knie schijfjes en de mate waarop die weg kunnen schieten en- wel of niet automatisch- weer terug schieten.Ik kreeg een berichtje van de fokker van Ayla dat Ayla`s moeder en zusje PL 1 uitslag hadden gekregen ( de knieschijfjes zijn weg te drukken, maar schieten vanzelf weer terug, ondanks dat Ayla`s moeder in het verleden "vrij" was) en dus was haar advies om Ayla ook te laten testen. Dat heb ik gedaan en ook Ayla kreeg als uitslag PL 1. Dat betekend dat de poes er helemaal geen last van heeft, maar het is natuurlijk niet wenselijk om hiermee verder te gaan in de fok. Nu kunnen hormonen invloed hebben op de PL uitslag en Ayla zoogde- geen stabiele hormoon balans dus. Verder was Ayla nog erg jong- iets meer dan een jaar en ouder dan ander half jaar is de beste periode om te testen.

De kittens van Ayla mogen dus niet verder in de fok, maar verder voorzie ik geen probleem bij haar kittens.
Mijn idee was om haar in januari te laten her-testen omdat haar hormonen dan stabieler zijn én ze is dan ook een half jaar ouder. Wellicht is er dan niets meer te vinden van instabiliteit. Maar....omdat Ayla niet echt happy lijkt en ze ook erg dun is- stress?- vraag ik me af waar ik goed aan doe.

- Hou ik haar aan de pil totdat ze in januari opnieuw getest kan worden op PL en bij een goeie uitslag nog een nestje zodat  ik een kitten kan houden en dus haar lijn behoud
-  laat ik haar Supralorin geven zodat ze minimaal een jaar geen last heeft van de hormonen, laat ik haar ook opnieuw testen op PL en kijk ik dan wat ik verder met haar wil óf
- hak ik nu de knoop door en ga ik een nieuw thuis voor haar zoeken zodat ze in een rustiger omgeving én gesteriliseerd kan gaan genieten van nog heel veel jaren een gelukkig leven??

Deze keer wil ik doordacht een keus maken en alle opties goed hebben bekeken voordat ik een definitief besluit neem. Zodat ik niet, net als bij Suus, later moet toegeven dat ik de verkeerde beslissing heb genomen en dat dan terug moet draaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten