dinsdag 31 juli 2012

Knabbel

In het konijnenpension is het op het moment een complete bezetting en er zitten zelfs nog twee grote konijnen in de helft van ons Vlaamse reuzen hok. Omdat er soms op verschillende tijden of dagen wordt gewisseld- de één wordt op donderdag gebracht, maar de ander wordt pas op zaterdag opgehaald- moet ik soms wel eens even schuiven met de ruimte die ik heb. Vandaar dat die twee konijnen tijdelijk in het hok bij Snow en Blues verblijven, maar wel netjes met een deurtje er tussen want bij elkaar, dat zou niet gaan. Dat wordt vechten. Het is wel duidelijk dat ze elkaar ruiken want ze zitten regelmatig aan beide kanten bij het deurtje te snuffelen want ze kunnen elkaar ook niet zien. Maar het zijn alle vier zeer relaxte types en dus is het al snel klaar.....liggen maar weer:-)

De rest van de hokken is dus ook vol en dat is een heel gezellig gezicht, allemaal verschillende konijnen met allemaal verschillende kleurtjes. Ook zijn er op het moment zeven cavia`s aan het logeren en dat is ook erg grappig; als ik kom voeren wordt ik met enthousiast gepiep ontvangen. Vijf cavia`s horen bij elkaar als groep en die logeren in één van de extra grote hokken zodat ze lekker de ruimte hebben om rond te keutelen( letterlijk en figuurlijk).

Tot nu toe heb ik altijd geluk gehad met de konijnen in het pension; er is er nog nooit één ziek geworden of dood gegaan en dat is fijn. Je weet natuurlijk dat je zo`n risico loopt met zoveel levende dieren, maar als het dan echt gebeurt is dat erg vervelend.
Vrijdag ochtend was ik in het pension en ik hoorde een "benauwde" ademhaling. Snel gekeken bij wie en daar zag ik in het bovenste hok Knabbel helemaal stilletjes zitten met zijn neus vol snot. Ik heb gelijk de dierenarts gebeld en kon gelukkig een uurtje later al terecht. De dierenarts concludeerde een luchtweg infectie, een soort griep bij konijnen waar de meeste konijnen zonder problemen door heen komen, maar soms slaat het wel hard toe en kan een konijn er echt ziek van worden. Zo ook Knabbel; hij had 41 graden koorts en dat ik erg hoog voor een konijn die altijd rond de 39 graden moet zitten. Hij heeft  2 soorten antibiotica gespoten gekregen en pijnstiller/ ontstekingsremmer. Wat ik begreep is dat de koorts snel moest gaan zakken en dat het van essentieel belang is dat een konijn blijft keutelen omdat het maag-darmkanaal niet stil mag komen te liggen. Ik kreeg dus ook een middel mee om te geven als hij zaterdag niet gekeuteld zou hebben en een paar zakjes "dwangvoeding". Omdat de infectie ook besmettelijk was, hebben we Knabbel apart gezet in de kelder waar de omgevings temperatuur mee zou werken om de koorts te verlagen. Het was die dagen nl. ontzettend warm en daardoor is het misschien ook niet opgevallen dat hij al eerder niet lekker zou zijn geweest. Maar omdat alle konijnen lui en sloom zijn met dat hete weer, is me dat niet opgevallen. Gelukkig werd ik door de dierenarts gerustgesteld; als een konijn ziek wordt kan het heel snel gaan en dus hoef ik me zelf niet kwalijk te nemen dat ik het niet had gezien. Hij heeft dit misschien al bij zich gehad en door de stress van de logeerpartij kan hij net iets kwetsbaarder zijn geweest waardoor het toe heeft kunnen slaan.

Ik moest zijn vriendinnetje Rossya ook in de gaten houden want hij zou haar ook besmet kunnen hebben door dat ze met zijn snot in aanraking is geweest. Dat kan door neuzen tegen elkaar of door aan-niezen. Gelukkig is Rossya springlevend en ook de andere konijnen in het pension zijn gezond!
Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten