dinsdag 16 februari 2021

WINTER



Tjonge, dat was lang geleden, zo`n heerlijk koude en witte winter. Ik heb genoten van de kou en van de prachtige sneeuw. De honden vonden het ook helemaal geweldig, vooral Jente ging helemaal uit haar bol. Springen, rennen, rollen.....en ook Leyka deed dat al is het allemaal iets minder lang en iets rustiger. Het lopen naar de dijk was wel een enorm moeilijke onderneming voor Leyka. Haar achterpoten moeten grip houden om goed vooruit te komen maar ze zat heel geregeld met gespreide achterpoten op haar kont. Dat vond ik wel moeilijk om te zien maar toch ging deze oude dame steeds met plezier mee naar buiten en eenmaal op het grasveld genoot ze heerlijk van de sneeuw.

Het voeren van de beestjes buiten was een groter karwei door het weer. Uitkijken om niet uit te glijden in de tuin( al had Wim wel een hoop sneeuw weg gehaald hoor) en dan die bevroren waterbakken.... Ik ging met een gieter heet water naar buiten om de bakjes te ontdooien en dan weer te vullen. En dat 3x per dag want het was echt ongelofelijk hoe snel het weer bevroor. 

De kippen vonden de sneeuw maar niets, ze bleven lekker in hun binnenhok en daar ontdekte ik dat er 1 kipje mist. Ik was bang voor "diepvrieskip" maar nu de sneeuw weg is gesmolten ben ik nog geen dood kipje tegen gekomen. Misschien toch ten prooi gevallen aan een kat ofzo....? We zullen het nooit weten maar het kipje was al oud...... Afgelopen zondag kwam onze haan Pluk weer tevoorschijn. Kennelijk had hij het gemist om te staan kraaien want hij ging bovenop de schutting luid staan te kraaien. De volgende dag was hij zelfs over de schutting heen gevlogen en liep hij parmantig rond op de dijk. Een buurman kwam aanbellen want die had moeten wachten met zijn auto totdat Pluk hem er langs liet. Daarop kwam hij even waarschuwen dat Pluk er liep. Wim had hem heel snel gevangen en toen heb ik hem gelijk maar even gekortwiekt. Dan blijft hij gewoon in onze tuin, bij zijn vrouwen!

Vanmorgen heb ik lekker de hokken van de konijnen en de kippen weer schoon kunnen maken en dat was wel nodig. Ze zitten nu weer lekker in een schoon bed en dat geeft me altijd een goed gevoel.

1 opmerking: