vrijdag 17 november 2017

Panya

Naast de drie kittens van Beer en Mila is er dus ook nog een kitten van Fiep en Olle; Panya.

Panya en Rafaa
Panya is geboren op 30 juli samen met een zusje Rafaa. Beide blauwe poesjes; 1 Somali en 1 Abessijntje. Omdat het verschil in grootte zo opvallend was heb ik ze de namen Panya( muis) en Rafaa( reus) gegeven. Dat kleine spul groeide ook voorspoedig op en was al druk aan het spelen en ik genoot enorm van het tweetal. Tot het noodlot toesloeg... Op een moment vond ik Rafaa "voor dood" op de grond in de buitenren. Ze was onderkoeld en ik was bang dat ze het niet lang meer zou maken. Ik heb haar op een warmtedekentje gelegd en goed ingepakt om haar temperatuur omhoog te krijgen en ik ben haar vocht onder de huid gaan spuiten. Dat leken me de twee dingen waar ik mee moest beginnen om te kijken of er nog hoop op herstel zou kunnen zijn. Dat heb ik gedurende de nacht ook vol gehouden en `s morgens was ik om 8 uur gelijk bij de dierenarts want ze leek wat meer "levend"te zijn.
De dierenarts heeft haar gelijk opgenomen, vooral ook om haar warm te krijgen/houden en om haar alle zorg te kunnen geven die mogelijk was. Hij zou me bellen als er nieuws was. Toen ik om kwart over 4 nog niets had gehoord- wat me gunstig leek want ze was in ieder geval nog in leven, anders had hij wel gebeld- heb ik de praktijk gebeld. De dierenarts was nog even druk maar hij zou me terug bellen.Een half uurtje later belde hij me terug.....met slecht nieuws.... Rafaa was net in zijn handen overleden. Op het moment dat hij me wilde gaan bellen dat ik haar op mocht komen halen omdat ze goed vooruit ging, hij nog even haar nekje aan het zalven was, gaf ze het ineens op......

Dat betekende dus dat Fiep nog 1 dochter van 8 weken over had. En dat is zo jammer voor het kitten wat alleen is. Het kan niet meer spelen met een nestgenootje en dat wordt echt gemist. Mama Fiep is ook best hardhandig in het spelen en dus heb ik Panya en Fiep vanaf 11 weken gescheiden. Ook
omdat Fiep zo beschermend is als ze kittens heeft, dat geen enkele andere poes in de buurt mag komen. Dat is natuurlijk niet goed voor zo`n kitten want ze moet ook leren dat er andere katten zijn die anders met haar omgaan.

Panya en mama Fiep
Panya is een ontzettend ondernemend en pienter kind. Heel aanhalig ook en ze zit als het even kan bij je op schoot. Sarah- mijn kleindochter van 3- is stapelgek op Panya en sleept haar overal mee naar toe. Dat een driejarige dat niet altijd op een zachte en voorzichtige manier doet spreekt voor zichzelf maar Panya schrikt er niet van. Ze laat zich gewoon hangen en het is fantastisch om te zien hoe Sarah en Panya met elkaar om gaan.
Sarah ziet Panya wel als haar kitten want toen het gezin kwam kijken waar ze gaat wonen vond Sarah het heel moeilijk om het meisje waar ze van wordt, ook Panya vast te laten houden. Maar gelukkig lopen straks de 3 katertjes van Mila rond als Panya is verhuisd en dan kan Sarah daar weer mee spelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten